Global Press

Russia

Global PressGlobal PressGlobal PressGlobal Press

USD
3.1813
EUR
3.4778
RUR
0.0406
GBP
3.9629

დანარჩენი მსოფლიოს მსგავსად, ახალი კორონავირუსი ალბათ მთელ შავი ზღვისპირეთისთვისაც დროის ძალიან მოკლე პერიოდში იქნება გამანადგურებელი. ამის შესახებ Middle East Institute-ის სტატიაშია ნათქვამი, რომელიც რეგიონზე კორონავირუსის გავლენებს ეხება.

 

სტატიის ავტორის, რუმინეთის ენერგეტიკული ცენტრის, შავი ზღვის უსაფრთხოების პროგრამის კოორდინატორის, ჯორჯ ვისანი სტატიაში აღნიშნავს, რომ კორონა ვირუსით გამოწვეულმა კრიზისმა, შესაძლოა, დიდი გავლენა მოახდინოს პოლიტიკურ პროცესებზე, ასევე, მოხდება ეკონომიკური ვარდნაც.

 

"როგორც დანარჩენ მსოფლიოში, ისე COVID-19 ალბათ ძალიან მოკლე დროში იქნება გამანადგურებელი შავი ზღვის რეგიონისთვის. თუ გავითვალისწინებთ, რომ პროგნოზირებულია აპრილში ან მაისში ეპიდაფეთქების პიკური ნიშნული, ასევე, როგორც ზოგიერთი ექსპერტი პროგნოზირებს, რომ 2 წლის განმავლობაში გაგრძელდება და მთელი მსოფლიოს 60-70 პროცენტს გადაედება, რთულია იმის წარმოდგენა, თუ რა შესაძლო შედეგები იქონიოს ვირუსმა ამ რეგიონზე.

 

ეპიდაფეთქებამდე შავი ზღვის რეგიონი უკვე მართავდა რამდენიმე სამხედრო და დიპლომატიურ კრიზისს. რუსეთი და უკრაინა ერთმანეთთან ეომებიან, თურქეთი და რუსეთი მონაწილეობენ სირიაში სამხედრო ინტერვეციებს ახორციელებენ და მიუხედავად იმისა, რომ ამ ორ ქვეყანა აქვთ თანამშრომლობის ხანგრძლივი ისტორია, არსებულ ვითარებაზე განსხვავებული მოსაზრებები გააჩნიათ.

 

რუსეთის მიერ წარმოებულმა ომა უკრაინაში და ყირიმის ანექსიამ, გააძლიერა დიპლომატიური დაძაბულობა NATO-ს წევრ ქვეყნებთან: რუმინეთთან, ბულგარეთთან და თურქეთთან. ამასობაში, თურქეთი მოლაპარაკებებს აწარმოებს ევროკავშირთან დაპირებული ფინანსური დახმარების გაწევის შესახებ, ეს კი ევროპაში მიმდინარე ლტოლვილთა კრიზისის ფონზე ხდება“, - წერს ჯორჯ ვისანი

 

მისივე განცხადებით, როდესაც COVID-19 კრიზისმა მთლიანი ევროპა მოიცვა, რუმინეთი NATO-ს და ევროკავშირის ყველაზე დაუცველი წევრია.

 

,,როდესაც COVID-19 კრიზისმა მთლიანი ევროპა მოიცავს, რუმინეთი NATO-ს და ევროკავშირის ყველაზე დაუცველი წევრია. ეს დაუცველობა ორ მთავარ დონეზე იკვეთება.

 

1.  ქვეყნის ჯანდაცვის სისტემის ცუდი მდგომარეობა.

 

2.  ევროპაში რუმინეთის დიდი დიასპორავმცხოვრებს, ძირითადად ვირუსით ყველაზე მეტად დაზარალებულ ქვეყნებში: იტალიისა და ესპანეთიში.

 

ყველა ქვეყანა მგრძნობიარეა, რომ მოკლე დროში კორონავვირუსი გადაიტანოს თავისი ჯანდაცვის სისტემით, მაგრამ რუმინეთი ამ კუთხით განსაკუთრებულად დაუცველია.

 

ბუქარესტი მშპ-ის დაახლოებით 5% -ს გამოყოფს თავის ჯანდაცვის სისტემისთვის. ეს, ევროკავშირის საშუალო მაჩვენებელთნ (9,8%) შედარებით ან ბულგარეთთან, ქვეყანასთან, რომელსაც ნაკლები ხალხი ცხოვრობს და უფრო მცირე ეკონომიკა აქვს, ჯანდაცვის სიტემისთვის, სახელმწიფო ბიუჯეტიდან მშპ-დან წილობრივად 8,2% გამოყოფს.

 

თუმცა, სასიხარულოა იმის ხილვა, რომ რუმინეთის მთავრობა მისი რესურსების დიდ ნაწილს გამოჰყოფს პაციენტების უცაბედი მოზღვავებისგან ჯანდაცვის სისტემის დასაცავად.

 

ევროპაში მცხოვრები რუმინული დიდი დიასპორა, მთავრობისთვის განსაკუთრებული გამოწვევას წარმოადგენს. იტალიაში 1,2 მილიონი რუმინელი ცხოვრობს - ეს უდიდესი თემია დასავლეთ ევროპაში, ესპანეთში ამჟამად 580,000 რუმინელი ცხოვრობს.

 

უპრეცედენტო იყო, პრეზიდენტ კლაუს იოჰანისის მიმართვა საზღვარგარეთ მცხოვრებ რუმინელი ხალხისადმი, რადგან მაინ რუმინელებს მოუწოდა, რომ სააღდგომო დღესასწაულზე ქვეყანაში არ დაბრუნებულიყვნენ მათ ასევე ურჩია რომ სახლში დაბრუნებულიყვნენ მხოლოდ უკიდურეს შემთხვევაში, რომლის შემდეგ მათ სავარაუდოდ იზოლაციაში ან კარანტინში მოუწევთ დარჩენა.

 

რთულია COVID-19– ის გავლენის დადგენა რუმინულ საზოგადოებაზე. სავარაუდოდ, ეკონომიკური რეცესიაა მოსალოდნელი, რომლის მასშტაბის შეფასება რთულია.

 

სამხედრო დანიშნულების ხარჯები მეორე პლანზე გადაიწევს, ხოლო ეკონომიკურ და სოციალურ პრიორიტეტებს მეტი ყურადღება დაეთმობა. 2008 წლის გლობალური ეკონომიკური კრიზისის მსგავსად, ეკონომიკურმა ვარდნამ, შესაძლოა პოლიტიკური კრიზისივ ამოიწვიოს. ამ პანდემიის დაწყებამდე იყო ვადამდელი არჩევნების მოთხოვნა. თუმცა ქვეყანა, ამ კრიზისმა მოკლევადიან პერიოდში პოლიტიკურად დააცხრო, თუმცა რუმინეთი ჯერ შორსაა პოლიტიკური კონსენსუსის მიღწევისგან.

 

კიდევ ერთი ქვეყანა, რომელსაც პოლიტიკური რეაქცია ელოდება, არის თურქეთი. რომელსაც ამ სტატიის დაწერამდე COVID-19-ით დაინფიცირებული 13 000 – ზე მეტი დადასტურებული შემთხვევა ჰყავს. თურქეთი განაგრძობს, მთელს მსოფლიოში ლტოლვილთა ყველაზე დიდ რაოდენობის მიღებას, რომელთა რიცხვი დაახლოებით 4,1 მილიონია, მათ შორის 3.7 მილიონი სირიელია. ამ პანდემიის დროს ლტოლვილთა კრიზისი ალბათ კიდევ უფრო გამწვავდება.

 

 

როდესაც ევროპაში ინფიცირების ტემპი მატულობს, პრეზიდენტ რეჯეპ ტაიპ ერდოღანის ლიდერობას და კრიზისის მოგვარების შესაძლებლობას დიდ გამოცდა ელის.

 

ეს ხდება ევროკავშირთან მზარდი დაძაბულობის პერიოდში, მას შემდეგ, რაც მან მიიღო გადაწყვეტილება საბერძნეთან თურქეთის საზღვრის გახსნის და იქ ლტოლვილთა თავმოყრის ხელშეწყობა.

 

თუ პრეზიდენტი სიტუაციას კონტროლს დაკარგავს, ან მისი რეაგირება არ იქნება ადეკვატური, ისედაც ძლიერი ნაციონალისტური რეაქცია ლტოლვილთა წინააღმდეგ შესაძლოა კიდევ უფრო გაამწვავოს.

 

ეს მრავალი მიზეზის გამო შეიძლება მოხდეს და მათ შორის ცენტრალურ ადგილას მოიაზრება თურქეთის ჯანდაცვის სისტემა, რომელზეც დატვირთვა ბევრად მომატებული იქნება, რადგან მას ამჟამად ინფიცირების მზარდ მაჩვენებლებთან გამკლავება უწევს და პაციენტებს შორის ლტოლვილებიც მოიაზრებიან“, - წერს ავტორი

 

რაც შეეხება საქარტველოს, საქართველოს, სტატის ავტორი ჯორკ ვისანი წერს, რომ ინფიცირების მაჩვენებელი ქვეყანაში ჯერ კიდევ დაბალია

 

,,ინფიცირების მაჩვენებლები საქართველოში ჯერ კიდევ დაბალია, ამ სტატიის დაწერამდე ქვეყანაში COVID-19-ით ინფიცირების 115 დადასტურებული შემთხვევაა.

 

ჯანდაცვის მსოფლიო ორგანიზაციამ, ქვეყნის ოფიციალური პირებს აქებს, ვირუსის დასამარცხებლად გადადგმული სწრაფი ნაბიჯების გამო.

 

სიფრთხილის გამოჩენის მიზნით, თბილისმა აუკრძალა ყველა უცხოელს ქვეყანაში შესვლა და მაღალი რისკის მქონე ქვეყნებიდან დროებით შეაჩერა ფრენები. მიუხედავად იმისა, რომ მოგზაურობის აკრძალვები გახდა კრიზისის სტანდარტული რეაგირების მექანიზმი მსოფლიოს ქვეყნებისთვის, ეს მნიშვნელოვან გავლენას მოახდენს საქართველოზე, რადგან ის დიდად არის დამოკიდებული ტურიზმზე და ამ სექტორიდან ეროვნული ეკონომიკის ხელშეწყობაზე.

 

განსაკუთრებით დაუცველია რუსეთის მიერ მხარდაჭერილი სამხრეთ ოსეთისა და აფხაზეთის სეპარატისტული ტერიტორიები, სადაც ჯანდაცვის სისტემები შესაძლოა გრძელვადიანი პანდემიის დროს დასუსტდდეს.

 

ამ ტერიტორიების არაღიარებული პოლიტიკური სტატუსის გამო, საერთაშორისო დახმარების გაწევა შეზღუდულია. საერთაშორისო პარტნიორებმა ოკუპირებულ აფხაზეთს სამედიცინო მარაგი მიაწოდეს, მაგრამ საქართველოს მთავრობის მხრიდან ამ რეგიონების დახმარების შესაძლებლობა გართულებულია წლების განმავლობაში მკაცრად შეზღუდული კავშირის და რუსული აგრესიის შედეგად.

 

საბედნიეროდ, ამან ხელი არ შეუშალა რუხის გენერალური საავადმყოფოს გახსნას აფხაზეთის გამყოფი ხაზიდან რამდენიმე კილომეტრის მანძილზე. არც საქართველოს პრემიერ-მინისტრ გიორგი გახარიასთვის შეუშლია ხელი ბოლოდროინდელი ოფიციალური განცხადებისას, როდესაც ბრძანა „ყველაფერს გავაკეთებთ გამყოფი ხაზის ორივე მხარეს ჩვენი მოქალაქეების ჯანმრთელობის დასაცავად.” საერთაშორისო თანამეგობრობა რეგიონში რუსეთის ჩართულობას უნდა დააკვირდეს, რადგან ის კრიზისს მართავს საკუთარი საზღვრების შიგნით“, - წერს ჯორჯ ვისანი.

 

სტატიაში, ასევე საუბარია უკრაინაზეც, ავტორი საუბრობს, რომ სამხრეთ ოსეთის და აფხაზეთის მსგავსად, აღმოსავლეთ უკრაინაც მსგავსი გამოწვევების წინაშე იმყოფება,

 

,,სამხრეთ ოსეთის და და აფხაზეთის მსგავსად, აღმოსავლეთ უკრაინაც მსგავსი გამოწვევების წინაშე დგას.

 

ძნელია შეაფასოს პანდემიის გავლენა რეგიონში მიმდინარე კონფლიქტზე. ერთ-ერთი შესაძლო სცენარი გულისხმობს, დომბასთან საომარი მოქმედებების გააქტიურებას, სწორედ აქ იმიჯნება უკრაინის სამხედრო ძალები და პრო-რუსული აჯანყებულები.

 

ვიდრე პანდემია  პიკურ ნიშნულს არ მიუღწევია, ორივე მხარეს შეუძლია პოზიციების კონსოლიდაცია ან შესაძლოა გაფართოება, სანამ სამხედრო მოქმედებებს ინფექციით არ შეეშლება ხელი.

 

კიდევ ერთი სცენარი შეიძლება იყოს, სამხედრო ოპერაციების შენელება, რადგან კიევი, მოსკოვი და მეამბოხე ხელმძღვანელობა კონცენტრირებულნი არიან პანდემიის ზიანის შემცირებაზე საკუთარი საზოგადოებაში.

 

ორივე შემთხვევაში, აღმოსავლეთ უკრაინის კონფლიქტის ზონაში სამოქალაქო და სამხედრო პირები შავი ზღვის რეგიონის ყველაზე დაუცველი ჯგუფია. მოსკოვს, საერთაშორისო საზოგადოებამ უნდა შეახსენოს თავისი პასუხისმგებლობა ყირიმსა და ანექსირებულ ტერიტორიებზე მცხოვრები მოსახლეობის კეთილდღეობისთვის.

 

COVID-19 მოკლევადიანი და საშუალო-ვადიან პერიოდში იქნება შავი ზღვის ბედის განმსაზღვრელი კრიზისი და მისი მნიშვნელობა უფრო მეტი იქნება, ვიდრე ბოლო წლების განმავლობაში რეგიონში მიმდინარე პოლიტიკურ და სამხედრო კრიზისებს ჰქონდათ.

 

რეგიონის გამძლეობას ისეთი გამოცდა ჩაუტარდება, რომელიც აქამდე არასოდეს განუცდია და მისი პოლიტიკური და ეკონომიკური ეფექტი სავარაუდოდ იმაზე დიდ ხანს გასტანს, ვიდრე თავად პანდემია“, - წერს სტატიის ავტორი, შავი ზღვის უსაფრთხოების პროგრამის კორდინატორი ჯორჯ ვისანი.

ეუთოს დემოკრატიული ინსტიტუტების და ადამიანის უფლებათა ოფისის (ODIHR) დირექტორი ინგებორგ გისლადოტირი საქართველოში ბოლოდროინდელ მოვლენებს ეხმაურება. ის მხარეებს მოუწოდებს, რომ დიალოგში თავიდან ჩაერთოს.

 

"ვიზიარებ საერთაშორისო საზოგადოების შეშფოთებას საქართველოში ბოლოდროინდელ მოვლენებთან დაკავშირებით, რომლებმაც ხელი შეუწყო მნიშვნელოვანი დიალოგის ჩაშლას. მოვუწოდებ ყველა მხარეს, თავიდან ჩაერთოს ამ პროცესში",- წერს ODIHR დირექტორი.

 

გიგი უგულავას დაკავებასთან დაკავშირებით შეშფოთება გამოთქვეს როგორც ევროპარლამენტარებმა, ასევე ამერიკელმა კონგრესმენებმა. გარდა ამისა, პოლიტიკოსის დაკავებაზე შეშფოთება გამოთქვეს შვედეთის, ესტონეთისა და ლიეტუვის საგარეო საქმეთა მინისტრებმა.

NDI-ის ხელმძღვანელის საქართველოში, ლორა თორნტონის განცხადებით, პარტიების მხარდაჭერისა და მომავალ არჩევნებში პარტიებისთვის ხმის მიცემის კითხვა კვლევისას განსხვავებული მეთოდით დაისვა.

 

თორნტონის თქმით, ორ მეთოდს შორის კვლევის შედეგების შეფასებისას გამოიკვეთა განსხვავებები.

 

„ჩვენ ამ კვლევაში რესპონდენტები გავყავით 2 წარმომადგენლობით ჯგუფად. ერთ ჯგუფს დავუსვით ძველებურად კითხვა, რათა შედარების საშუალება გვქონოდა, ხოლო მეორე ჯგუფს ახალი მეთოლოგიით, მივეცით პლანშეტი და მათ თავად შემოხაზეს სასურველი პასუხი. ოდნავ შემცირდა ადამიანების ის რაოდენობა, რომლებიც ამბობდნენ რომ „არც ერთი პარტია არ დგას ჩემს შეხედულებებთან ახლოს“ და ეს შემცირება აისახა შედარებით დაბალი მხარდაჭერის პარტიებზე. „ქართული ოცნებისა“ და „ნაციონალური მოძრაობის“ მხარდაჭერებს შორის ეს არ ასახაულა პრაქტიკულად, მაგრამ ლეიბორისტული პარტიისა და „ახალი საქართველოს“ შემთხვევაში, მათი მონაცემები საგრძნობლად გიაზარდა ძველ მეთოდთან შედარებით ახალი მეთოდით. არჩევნებში ხმის მიცემის კითხვაზე ზრდა შეინიშნებოდა „ევროპული საქართველოს“ ნაწილში,“ - განაცხადა თორნტონმა.

„უკრაინა და საქართველო ისწრაფვიან ევროკავშირში გაწევრიანებისკენ, მაშინ როდესაც რუსეთსა და თურქეთს უნიკალური და რთული ურთიერთობა გააჩნიათ ევროკავშირთან, - ამის შესახებ „ჰერითაჯის“ ფონდის მკვლევარი ლუკ კოფი, გამოცემა mei.edu-ში გამოქვეყნებულ სტატიაში წერს.

 

როგორც ავტორი აღნიშნავს, ევროკავშირის დაინტერესება შავი ზღვის რეგიონით ძირითადად ეფუძნება იმ ფაქტს, რომ მისი ორი წევრი სახელმწიფო - რუმინეთი და ბულგარეთი - დაკავშირებულნი არიან ამ აკვატორიასთან. თუმცა, ორგანიზაცია ეკონომიკურად და პოლიტიკურიად შავი ზღვის მოსაზღვრე არაწევრ სახელმწიფოებთანაც არის მჭიდროდ დაკავშირებული.

 

„შავი ზღვა მრავალი მიზეზის გამოა მნიშვნელოვანი რეგიონი ევროკავშირისთვის და ეს მიზეზები მოიცავს ეკონომიკურ, უსაფრთხოების, ენერგეტიკულ და სატრანსპორტო ფაქტორებს. შავი ზღვის ფსკერზე ასობით მილის სიგრძის მილსადენები და ოპტიკურ-ბოჭკოვანი კაბელებია გადებული. მსხვილი ევროპული პორტები რეგიონის ეკონომიკური საქმიანობის მნიშვნელოვან წყაროდ გვევლინება. შავ ზღვაზე არსებული უმსხვილესი პორტი - კონსტანცა - რუმინეთშია. მდინარე დუნაის სათავე, რომელიც საუკუნეების განმავლობაში ცენტრალური და აღმოსავლეთ ევროპის საკვანძო ეკონომიკური და სავაჭრო არტერიის ფუნქციას ასრულებდა, შავი ზღვის აკვატორიაში მდებარეობს. შავი ზღვა ასევე ევროპისა და აზიის მნიშვნელოვანი დამაკავშრებელი კვანძია. მაშინ, როდესაც ორივე კონტინენტი ცდილობს ერთმანეთთან უფრო მჭიდრო ეკონომიკური და სავაჭრო კავშრების დამყარებას, შავი ზღვის რეგიონი იმაზე უფრო კრიტიკულ მნიშვნელობას იძენს, ვიდრე ოდესმე ჰქონია“, - აცხადებს ლუკ კოფი.

ჩვენ ვიცით, რომ სახელისუფლებო გუნდს აქვს გარკვეული კითხვები. მინდა ხაზგასმით აღვნიშნო, რომ CRRC-საქართველო NDI-ის მხრიდან სრული ნდობითა და მხარდაჭერით სარგებლობს, - ამის შესახებ NDI-ის საქართველოს ოფისის ხელმძღვანელმა ლორა თორნტონმა ჟურნალისტებთან საპარლამენტო უმრავლესობის ლიდერთან, მამუკა მდინარაძესთან შეხვედრის შემდეგ განაცხადა.

 

მისი თქმით, აღნიშნულ საკითხზე შეხვედრაზე იყო საუბარი. როგორც ლორა თორტონი აცხადებს, მათთვის ხელისუფლების წუხილის შესახებ ცნობილია, თუმცა, მათ კვლევებში ყოველთვის არის ძალიან ბევრი სხვა საკითხი, რომელიც გარემოს დაცვას, ჯანდაცვას, ეკონომიკას, გენდერს, ნატოსა და ევროკავშირის მხარდაჭერას ეხება და რომლის შედეგები ძალიან ადგებათ ხოლმე მათ შორის, პარლამენტშიც.

 

„ჩვენ გვქონდა ძალიან ღია, კონსტრუქციული და საინტერესო შეხვედრა, ძალიან ღიად და გულწრფელად ვისაუბრეთ ძალიან ბევრ საკითხზე, მათ შორის იმ კითხვებზე და წუხილზე, რომელიც ბატონ მამუკას ჰქონდა ჩვენს კვლევებთან დაკავშირებით. შევთანხმდით, რომ უფრო დეტალურად და სიღრმეებში განვაგრძობთ ამ საკითხებზე საუბარს, განხილვას მომავალში. ასევე ვისაუბრეთ იმ ზოგად სირთულეზე, შეცდომებსა თუ გაუგებრობებზე, რაც ხშირ შემთხვევაში ახლავს ხოლმე თან კვლევებს და კვლევების მეთოდოლოგიას. გავაცანით მათ ჩვენი ბოლო ფოკუს-ჯგუფის კვლევის ძალიან საინტერესო შედეგები. ჩვენ გავაგრძელებთ ბატონ მამუკასთან და მის გუნდთან ახლო თანამშრომლობას.

 

რაც შეეხება კვლევის შედეგების ნდობას თუ არ ნდობას, უფრო ნიუანსურია ეს საკითხი და დეტალური, ვიდრე ასე მარტივად ენდობა თუ არ ენდობა ადამიანი.

 

ჩვენ ვიცით, რომ სახელისუფლებო გუნდს აქვს გარკვეული კითხვები და წუხილები პოლიტიკურ საკითხებთან, მონაცემებთან დაკავშირებით. თუმცა, ჩვენს კვლევაში ყოველთვის არის ძალიან ბევრი სხვადასხვა საკითხი, რომელიც ეხება გარემოს დაცვას, ჯანდაცვას, ეკონომიკას, გენდერს, ნატოსა და ევროკავშირის მხარდაჭერას, რომლის შედეგები როგორც წესი არ იწვევს ეჭვს არავისში და ეს შედეგები ძალიან ადგებათ ჩვენს პარტნიორებს, ძალიან ადგებათ ხოლმე, მათ შორის, პარლამენტში.

 

ჩვენ ასევე ვისაუბრეთ ჩვენ კვლევით პარტნიორზე, CRRC-საქართველოზე და კიდევ ერთხელ მინდა ხაზგასმით აღვნიშნო, რომ CRRC-საქართველო NDI-ის მხრიდან სრული ნდობითა და მხარდაჭერით სარგებლობს“, - განაცხადა ლორა თორნტონმა.

მთავარ არხს 1,5-ჯერ მეტი ადამიანი ენდობა, ვიდრე რუსთავი 2-ს. ასეთია NDI-ის კვლევის შედეგები, რომელიც ნოემბერში ჩატარდა და დღეს, 16 იანვარს გასაჯაროვდა.

 

თუ კი გასული წლის აპრილში რუსთავი 2-ის ნდობის მაჩვენებელი 28 პროცენტი იყო, ჟურნალისტების წამოსვლისა და მთავარ არხზე გადასვლის შემდეგ ეს მაჩვენებელი 12 პროცენტამდე დაეცა. ამავე პერიოდში სამი თვის შექმნილმა ტელევიზიამ, მთავარმა არხმა საზოგადოების 18 პროცენტში მოახერხა ნდობის მოპოვება.

ეროვნულ დემოკრატიულმა ინსტიტუტმა (NDI) კვლევა 2019 წლის 19 ნოემბრიდან 13 დეკემბრის ჩათვლით ჩაატარა. საქართველოს მასშტაბით (ოკუპირებული ტერიტორიების გამოკლებით), 2 180 (გამოპასუხება 35) პირისპირ ინტერვიუს წარმომადგენლობითი შერჩევის საფუძველზე გამოიკითხა. საშუალო ცდომილების ზღვარი 1,9 პროცენტია.

 

NDI-ის კვლევები ხორციელდება დიდი ბრიტანეთის მთავრობის UK aid-ის ფინანსური ხელშეწყობით. გამოკითხვას ატარებს CRRC — საქართველო.

„ევროკავშირის მიდგომა შავი ზღვის რეგიონში უკანონოდ ოკუპირებული ტერიტორიებისადმი ორგანიზაციის შიგნით აზრთა სხვაობის წყაროდ იქცა, - ამის შესახებ „ჰერითაჯის“ ფონდის მკვლევარი ლუკ კოფი გამოცემა mei.edu-ში გამოქვეყნებულ სტატიაში წერს.

 

მისი თქმით, შავი ზღვის რეგიონისადმი ევროკავშირის გამოკვეთილ ყურადღებას ორი ძირითადი საკითხი განაპირობებს. პირველი - უსაფრთხოება და რუსეთის მიერ რეგიონის უკანონო ოკუპაცია და მეორე - „სამი ზღვის ინიციატივა“.

 

პირველ საკითხზე საუბრისას ლუკ კოფი რუსეთის მიერ აფხაზეთისა და ყირიმის ნახევარკუნძულის ოკუპაციაზე ამახვილებს ყურადღებას.

 

„2008 წლიდან რუსეთს შავ ზღვის სანაპიროზე მყოფი საქართველოს აფხაზეთის რეგიონი აქვს უკანონოდ ოკუპირებული. 2014 წლიდან მან მოახდინა ასევე უკრაინის ყირიმის ნახევარკუნძულის ოკუპაცია, რომელიც შავი ზღვის გულში მდებარეობს. ჯამში, რუსეთს დაახლოებით 13 000 კვადრატულ მილზე გადაჭიმული ტერიტორია აქვს ოკუპირებული, ეს კი მერილენდის შტატის ოდენა სივრცეა. ყირიმის შემთხვევაში, რუსეთმა უკანონოდ მოახდინა ტერიტორიის ანექსია და მას რუსეთის ფედერაციის ნაწილად მიიჩნევს. რუსეთს 2008 წლიდან აქვს აღიარებული აფხაზეთის დამოუკიდებლობა და სუვერენიტეტი. იგივე მხოლოდ სირიამ, ნიკარაგუამ, ვენესუელამ და ნაურუმ გააკეთა“ - წერს ლუკ კოფი.

 

„სამწუხაროდ, აფხაზეთისადმი არაღიარების პოლიტიკის გარდა ევროკავშირი ბევრს ვერაფერს აკეთებს ადგილზე სიტუაციის შესაცვლელად. ყირიმის კრიზისის პასუხად ბრიუსელმა შეძლო რუსეთის წინააღმდეგ ეკონომიკური სანქციებისთვის მხარდაჭერა შეენარჩუნებინა, თუმცა ეს პოზიცია ევროკავშირის ზოგიერთ სახელმწიფოში სანქციების მოხსნისკენ იხრება“, - ამბობს სტატიის ავტორი.

 

რაც შეეხება მეორე საკითხს ლუკ კოფის თქმით, „სამი ზღვის ინიციატივა“ 2016 წელს ჩამოყალიბდა და მის მთავარ მიზეზს წარმოადგენს ადრიატიკის, ბალტიისა და შავი ზღვის მოსაზღვრე ევროკავშირის წევრ სახელმწიფოებს შორის ვაჭრობის გაძლიერება და თანამშრომლობა ინფრასტრუქტურის, ენერგეტიკისა და პოლიტიკურ საკითხებზე.

 

„ინფრასტრუქტურულად, რეგიონი დასავლეთ ევროპას ჩამორჩება. ამასთანავე, ცივი ომის მემკვიდრეობა და საბჭოთა დომინაციის მქონე „ვარშავის პაქტი“ გულისხმობს აღმოსავლეთიდან დასავლეთისკენ მიმართულ ინფრასტრუქტურას, რაც ხელს უშლის უფრო მასშტაბურ რეგიონალურ ურთიერთ-დაკავშირებადობას. სწორედ ამიტომ არის „სამი ზღვის ინიციატივა“ აქცენტირებული ჩრდილო-სამხრეთის დაკავშირებადობის განვითარებაზე, რაც მოიცავს მილსადენებს, სახმელეთო და სარკინიგზო გზებს, ელ. ენერგიის გადამცემ ხაზებს. ყოველივე ეს სავარაუდოდ გამოიწვევს ეკონომიკურ ზრდას, კეთილდღეობასა და უსაფრთხოებას. სწორი გარემოებების არსებობისას, აღმოსავლეთ ევროპის ეს ჩრდილო-სამხრეთის დერეფანი შეიძლება ერთ მშვენიერ დღეს ევროპის ხერხემალიც კი გახდეს“, - წერს ლუკ კოფი.

 

მისი თქმით, „სამი ზღვის ინიციატივაში“ ამჟამად მხოლოდ ევროკავშირის წევრი სახელმწიფოები არიან გაერთიანებულნი, თუმცა ეს საბოლოო ჯამში უნდა შეიცვალოს. მისივე განცხადებით, ამერიკის შეერთებული შტატების ამჟამინდელი ადმინისტრაცია „სამი ზღვის ინიციატივაში“ ძლიერ მხარდამჭერად გვევლინება.

 

„წარმოუდგენელია, რომ ცენტრალურმა და აღმოსავლეთ ევროპამ შეძლონ ურთიერთ-დაკავშირებადობის გაუმჯობესება შავი ზღვის ისეთი მოსაზღვრე ქვეყნების მონაწილეობის გარეშე, როგორიც საქართველო და უკრაინაა. ეს განსაკუთრებით აქტუალურია შავ ზღვაზე გამავალი პროექტების განხილვისას. შეერთებული შტატების ამჟამინდელი ადმინისტრაცია ძლიერ მხარდამჭერად გვევლინება „სამი ზღვის ინიციატივაში“. 2017 წელს პრეზიდენტი დონალდ ტრამპი გახდა პირველი აშშ პრეზიდენტი, რომელიც მის სხდომას დაესწრო. ახლახან, მიუნხენის უსაფრთხოების კონფერენციაზე, აშშ სახელმწიფო მდივანმა მაიკ პომპეომ გამოაცხადა, რომ ამერიკა 1 მილიარდი დოლარის გამოყოფას აპირებს სამი ზღვის საინვესტიციო ფონდისთვის. ევროკავშირმა სწორედ ახლა უნდა გამოიჩინოს თავი. „სამი ზღვის ინიციატივის“ ადრეულ პერიოდში, ბრიუსელი ნაკლები ინიციატივიანობით ხასიათდებოდა ამ იდეის მიმართ, რადგან ევროკავშირი ზოგადად ეწინააღმდეგება კონტინენტზე რეგიონულ დაჯგუფებებს, რომლებნიც მისი ინსტიტუციონალური ჩარჩო სისტემის გარეთ იმართება. თუმცა, ევროკავშირმა ახლახან მეტი მხარდაჭერა გამოიჩინა ინიციატივისადმი და ბრიუსელმა - აშშ ფინანსურ მონაწილეობას თუ არ გადააჭარბებს - ამერიკულის ტოლფასი შენატანი მაინც უნდა გაიღოს“, - წერს ლუკ კოფი.

ახალი სატრანსპორტო პოლიტიკის ფარგლებში თბილისის მერიის მიერ ტაქსებთან დაკავშირებით გატარებულ რეგულაციებს გამოკითხული მოსახლეობის თანაბარი ნაწილი დადებითად და უარყოფითად აფასებს.

 

კერძოდ, „ეროვნულ-დემოკრატიული ინსტიტუტის“ (NDI) კვლევის თანახმად, კითხვაზე, სწორი ნაბიჯი იყო თუ არა რეგულაციების გატარება, რომელიც ითვალისწინებდა ტაქსის მძღოლების რეგისტრაციას და თეთრი ფერის გარდა სხვა ტაქსების მოძრაობის შეზღუდვას? - გამოკითხული მოსახლეობის 47% ამბობს, რომ სწორი იყო, ასევე 47% ამ რეგულაციებს უარყოფითად აფასებს, 6%-მა პასუხი არ იცის.

 

ცნობისთვის, ეროვნულ-დემოკრატიულმა ინსტიტუტმა (NDI) და CRRC–საქართველომ მედიას 2019 წლის ნოემბერ-დეკემბერში ჩატარებული საზოგადოებრივი აზრის კვლევის შედეგები წარუდგინა. პრეზენტაციაზე ქვეყნის განვითარების კურსთან, დემოკრატიის განვითარებასთან, მთავრობის და ინსტიტუტების საქმიანობასთან, პარტიებთან და მიმდინარე მოვლენებთან დაკავშირებული მიგნებები იყო წარმოდგენილი.

 

ეროვნულ დემოკრატიულმა ინსტიტუტმა (NDI) კვლევა 2019 წლის 19 ნოემბრიდან 13 დეკემბრის ჩათვლით ჩაატარა. საქართველოს მასშტაბით (ოკუპირებული ტერიტორიების გამოკლებით), 2 180 (გამოპასუხება 35) პირისპირ ინტერვიუს წარმომადგენლობითი შერჩევის საფუძველზე გამოიკითხა. საშუალო ცდომილების ზღვარი 1,9 პროცენტია.

 

NDI-ის კვლევები ხორციელდება დიდი ბრიტანეთის მთავრობის UK aid-ის ფინანსური ხელშეწყობით. გამოკითხვას ატარებს CRRC — საქართველო.

„ეროვნულ-დემოკრატიული ინსტიტუტის“ (NDI) კვლევის თანახმად, გამოკითხულთა უმეტესობა, 20 ივნისს განვითარებულ მოვლენებზე პასუხისმგებლობას ხელისუფლებას აკისრებს.

 

ორგანიზაციის კვლევის თანახმად, კითხვაზე: ვინ არის იმ ძალადობაზე პასუხისმგებელი, რომელსაც 20 ივნისს ჰქონდა ადგილი? - გამოკითხული მოსახლეობის უმრავლესობა ამბობს, რომ პასუხისმგებელი ხელისუფლებაა. აღსანიშნავია, რომ ეს მონაცემი 2019 წლის ივლისთან შედარებით, ნოემბერში 2%-ით არის მომატებული.

 

კერძოდ, გამოკითხული მოსახლეობის 45% ნოემბერში ამბობდა, რომ ხელისუფლებას ეკისრება პასუხისმგებლობა, მაშინ როცა ივლისში მოსახლეობის მხოლოდ 43% აკისრებდა ხელისუფლებას პასუხისმგებლობას.

 

ასევე 5%-ით გაზრდილია მაჩვენებელი, რომელიც 20 ივნისის მოვლენებზე პასუხისმგებლობას ოპოზიციას აკისრებდა. კერძოდ, 2019 წლის ივლისში გამოკითხულთა 7% ამბობდა, რომ პახუსისმგებლობა ოპოზიციას ეკისრება, ხოლო 2019 წლის ნოემბერში გამოკითხულთა 12% აკისრებს პასუხისმგებლობას ოპოზიციას.

 

კვლევის თანახმად, შემცირებულია იმ მოსახლეობის რაოდენობა, ვინც 20 ივნისის მოვლენებზე პასუხისმგებლობას ენმ-ს, გიორგი გახარიას, ბიძინა ივანიშვილს, თვითონ საპროტესტო აქციის მონაწილეებს აკისრებდა.

 

კერძოდ, 2019 წლის ივლისში გამოკითხულთა 8% პასუხისმგებლობას „ერთიან ნაციონალურ მოძრაობას“ აკისრებდა, 2019 წლის ნოემბერში კი ამ პარტიას პასუხისმგებლობას გამოკითხულთა 5% აკისრებს.

 

ასევე, 2019 წლის ივლისში გამოკითხულთა 9 % პასუხისმგებლობას გიორგი გახარიას აკისრებდა, ნოემბერში კი მას პასუხისმგებლობას 4% აკისრებს. 2%-ით არის შემცირებული ბიძინა ივანიშვილის პასუხისმგებლობა 20 ივნისის მოვლენებზე. კერძოდ, გამოკითხულთა 4% ივლისში ფიქრობდა, რომ პასუხისმგებელი ბიძინა ივანიშვილი იყო, ნოემბერში კი ამას მხოლოდ 2 % ფიქრობს.

 

რაც შეეხება აქციის მონაწილეებს, 2019 წლის ივლისში გამოკითხულთა 2% ფიქრობდა, რომ ისინი იყვნენ 20 ივნისის აქციაზე პასუხისმგებლები, თუმცა ნოემბერში მათ პასუხისგმებლობას მხოლო 1% აკისრებს.

 

გამოკითხულთა მხოლოდ 1% ფიქრობს (როგორც ივლისში, ასევე ნოემბერში), რომ პასუხისმგებელი შინაგან საქმეთა სამინისტროა. გამოკითხულთა 10%-ის აზრით, 20 ივნისის მოვლენებზე ყველა ერთნაირად პასუხისმგებელია. ეს მონაცემი ივლისთან შედარებით 4%-ით არის შემცირებული.

 

ამავე კვლევის თანახმად, 20 ივნისის აქციის შემდეგ ხელისუფლების მიერ გატარებული ღონისძიებები ძალოვანი უწყების თანამშრომლების მიმართ ზედმეტად ლმობიერი, ხოლო მოქალაქეების მიმართ ზედმეტად მკაცრი იყო.

 

კერძოდ, გამოკითხულთა აზრით, გატარებული ღონისძიებები მოქალაქეების მიმართ 15%- სათანდო იყო, 6%- ზედმეტად ლმობიერი, 61%-ზედმეტად მკაცრი, 15%- არ ვიცი, 2%- უარი პასუხზე.

 

ძალოვანი უწყების თანამშრომლების მიმართ ხელისუფლების მიერ გატარებული ღონისძიებები 18%-სათანადო, 29%- ზედმეტად ლმობიერი, 28%-ზედმეტად მკაცრი, 24%- არ ვიცი, ხოლო 1%-უარი პასუხზე.

 

ცნობისთვის, ეროვნულ-დემოკრატიულმა ინსტიტუტმა (NDI) და CRRC–საქართველომ მედიას 2019 წლის ნოემბერ-დეკემბერში ჩატარებული საზოგადოებრივი აზრის კვლევის შედეგები წარუდგინა. პრეზენტაციაზე ქვეყნის განვითარების კურსთან, დემოკრატიის განვითარებასთან, მთავრობის და ინსტიტუტების საქმიანობასთან, პარტიებთან და მიმდინარე მოვლენებთან დაკავშირებული მიგნებები იყო წარმოდგენილი.

 

ეროვნულ დემოკრატიულმა ინსტიტუტმა (NDI) კვლევა 2019 წლის 19 ნოემბრიდან 13 დეკემბრის ჩათვლით ჩაატარა. საქართველოს მასშტაბით (ოკუპირებული ტერიტორიების გამოკლებით), 2 180 (გამოპასუხება 35) პირისპირ ინტერვიუს წარმომადგენლობითი შერჩევის საფუძველზე გამოიკითხა. საშუალო ცდომილების ზღვარი 1,9 პროცენტია.

 

NDI-ის კვლევები ხორციელდება დიდი ბრიტანეთის მთავრობის UK aid-ის ფინანსური ხელშეწყობით. გამოკითხვას ატარებს CRRC — საქართველო.

შავი ზღვა ევროკავშირისთვის პროგნოზირებად მომავალში მნიშვნელოვან რეგიონად რჩება. სწორედ ამიტომ არის მნიშვნელოვანი უწყვეტი ევროპული გაერთიანება რუსეთის წინააღმდეგ სანქციების შენარჩუნების საკითხზე, რეგიონალური ეკონომიკური და ინფრასტრუქტურული პროექტების თემატიკასა და ისეთ მეგობრულ ქვეყნებთან ურთიერთობის განვითარებაზე, როგორიც საქართველო და უკრაინაა, - ამის შესახებ „ჰერითაჯის“ ფონდის მკვლევარი ლუკ კოფი გამოცემა mei.edu-ში გამოქვეყნებულ სტატიაში წერს.

 

მისი თქმით, ევროკავშირს ენერგეტიკის, ვაჭრობისა და გარემოსდაცვითი პოლიტიკის განსაზღვრის სფეროში გამოცდილება გააჩნია. სამხედრო სფეროში ასეთი კომპეტენცია მას არა აქვს, ამიტომ, შავი ზღვის რეგიონში მყარი უსაფრთხოების პოლიტიკის განსაზღვრისგან თავი ნამდვილად შორს უნდა დაიჭიროს.

 

„ამ რეგიონთან დაკავშირებული საზღვაო უსაფრთხოება და სამხედრო საკითხები საუკეთესო ვარიანტში ნატოს ან ცალკეულ წევრ სახელმწიფოებს უნდა მივანდოთ. მადლიერების გრძნობით აღვნიშნავთ, რომ ევროკავშირს ეს შეზღუდვა კარგად ესმის. „შავი ზღვის სინერგიის ინიციატივის“ სტრატეგიის ოფიციალური დოკუმენტი უსაფრთხოების საკითხებს ეხება, თუმცა ამ საკითხს მხოლოდ ერთ აბზაცი უკავია და ისიც ყირიმთან და ტერიტორიული მთლიანობის საკითხის მნიშვნელობასთან დაკავშირებით. შავი ზღვა ევროკავშირისთვის პროგნოზირებად მომავალში რჩება მნიშვნელოვან რეგიონად. სწორედ ამიტომ არის მნიშვნელოვანი უწყვეტი ევროპული გაერთიანება რუსეთის წინააღმდეგ სანქციების შენარჩუნების საკითხზე, რეგიონალური ეკონომიკური და ინფრასტრუქტურული პროექტების თემატიკასა და ისეთ მეგობრულ ქვეყნებთან ურთიერთობის განვითარებაზე, როგორიც საქართველო და უკრაინაა. საბოლოო ჯამში, თუ შავი ზღვა უსაფრთხო, დაცული და აყვავებული იქნება, ევროპაც იმავეს იქონიებს“, - ამბობს ლუკ კოფი.

„ერონულ-დემოკრატიული ინსტიტუტის“ მიერ ჩატარებული კვლევის შედეგების მიხედვით, გამოკითხულთა 70 % პარლამენტის მიერ პროპორციულ საარჩევნო სისტემაზე გადასვლასთან დაკავშირებული საკითხის ჩაგდებას უარყოფითად აფასებს.

 

შეკითხვაზე: როგორ შეაფასებთპარლამენტის გადაწყვეტილებას, რომ არ დაუჭიროს მხარი არჩევნებთან დაკავშირებულ საკონსტიტუციო ცვლილებებს? რესპონდენტთა პასუხები ასე გადანაწილდა: გამოკითხული მოსახლეობის 70% ამბობს, რომ ამას უარყოფითად შეაფასებდა, 16% - დადებითად, 11%-მა პასუხი არ იცის, ხოლო 2% პასუხზე უარს ამბობს.

 

გარდა ამისა, კვლევის თანახმად, გამოკითხული მოსახლეობის 59%-მა იცოდა, რომ 20 ივნისის დემონსტრაციების შემდეგ „ქართული ოცნება“ დათანხმდა საპროტესტო აქციის მონაწილეების ერთ-ერთ მოთხოვნას, რომ 2020 წლის საპარლამენტო არჩევნებში მაჟორიტარები აღარ აერჩია და ხმა მხოლოდ პარტიებისთვის მიეცა. 2019 წლის 14 ნოემბერს პარლამენტმა განიხილა საკონსტიტუციო ცვლილება საარჩევნო სისტემასტან დაკავშირებით და მხარი არ დაუჭირა. ამის შესახებ ინფორმაცია არ ჰქონდა NDI-ს გამოკითხული მოსახლეობის 28%-ს, ხოლო 11%-მა აღნიშნა, რომ არ იცის, უარი პასუხზე 1%-მა განაცხადა.

 

ეროვნულ დემოკრატიულმა ინსტიტუტმა (NDI) კვლევა 2019 წლის 19 ნოემბრიდან 13 დეკემბრის ჩათვლით ჩაატარა. საქართველოს მასშტაბით (ოკუპირებული ტერიტორიების გამოკლებით), 2 180 (გამოპასუხება 35) პირისპირ ინტერვიუს წარმომადგენლობითი შერჩევის საფუძველზე გამოიკითხა. საშუალო ცდომილების ზღვარი 1,9 პროცენტია.

 

NDI-ის კვლევები ხორციელდება დიდი ბრიტანეთის მთავრობის UK aid-ის ფინანსური ხელშეწყობით. გამოკითხვას ატარებს CRRC — საქართველო.

NDI-ს კვლევის მიხედვით, მოსახლეობის 40% პარლამენტის საქმიანობას ცუდად აფასებს, 17% კი ძალიან ცუდად. პარლამენტის საქმიანობა კარგად მხოლოდ 8%-მა შეაფასა, ძალიან კარგად კი 1%-მა.

 

კვლევის მიხედვით, 2012 წლიდან დღემდე პარლამენტის უარყოფითი შეფასების ყველაზე მაღალი მაჩვენებელი დაფიქსირდა.

 

 

ეროვნულ დემოკრატიულმა ინსტიტუტმა (NDI) კვლევა 2019 წლის 19 ნოემბრიდან 13 დეკემბრის ჩათვლით ჩაატარა. საქართველოს მასშტაბით (ოკუპირებული ტერიტორიების გამოკლებით), 2 180 (გამოპასუხება 35) პირისპირ ინტერვიუს წარმომადგენლობითი შერჩევის საფუძველზე გამოიკითხა. საშუალო ცდომილების ზღვარი 1,9 პროცენტია.

 

NDI-ის კვლევები ხორციელდება დიდი ბრიტანეთის მთავრობის UK aid-ის ფინანსური ხელშეწყობით. გამოკითხვას ატარებს CRRC — საქართველო.

ექსკლუზიური

ევროკავშირი

არქივი

« « » » Апрель 2019
Пн вт ср чт пт сб вс
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

ამინდი

თბილისი

ბლოგერები

Global Press
ვალოდია ჯინჭარაძე
ბლოგერი
იხილეთ ბლოგი
Global Press
გიორგი გიორგაძე
ბლოგერი
იხილეთ ბლოგი
Global Press
მერაბ ცაავა
ბლოგერი
იხილეთ ბლოგი

ყველა ბლოგერი

ჟურნალისტური გამოძიება

გამოკითხვა

საქართველოში, პროსტიტუციის ლეგალიზაცია უნდა მოხდეს თუ არა?