Global Press

Russia

Global PressGlobal PressGlobal PressGlobal Press

USD
3.1813
EUR
3.4778
RUR
0.0406
GBP
3.9629

მესმის, რომ ეს ხალხი დღეს წინა ხაზზე იმყოფება და კორონავირუსს ებრძვის, მაგრამ ეს მათი ვალდებულებაა. ისინი საჯარო მოხელეები არიან და ხალხს უნდა ემსახურონ, და არა პრემიები აიღონ, - ამის შესახებ საქართველოს პრემიერ-მინისტრმა, გიორგი გახარიამ ოზურგეთის მერიის მაღალჩინოსნების მიერ პრემიების შესაძლო აღების შესახებ დასმულ კითხვაზე განაცხადა.

 

„ეს ფაქტი თუ დადასტურდა, კატეგორიულად მიუღებლად მიმაჩნია. მე მესმის, რომ ეს ხალხი დღეს წინა ხაზზე იმყოფება და კორონავირუსს ებრძვის, მაგრამ ეს მათი ვალდებულებაა. ისინი საჯარო მოხელეები არიან და ხალხს უნდა ემსახურონ, და არა პრემიები აიღონ. გავერკვევი ამ საკითხში და თუ ეს დადასტურდა, მივიღებ შესაბამის ზომებს“, - განაცხადა პრემიერმა.

 

საქართველოში კორონავირუსი 157 ადამიანს დაუდასტურდა, აქედან 28 უკვე გამოჯანმრთელდა, 1 კი გარდაიცვალა.

 

ვირუსით ინფიცირების პირველი შემთხვევა ქვეყანაში 2020 წლის 26 თებერვალს დადასტურდა. 21 მარტს საქართველოში საგანგებო მდგომარეობა ამოქმედდა, 31 მარტიდან კი - საყოველთაო კარანტინის რეჟიმი.

„უკრაინა და საქართველო ისწრაფვიან ევროკავშირში გაწევრიანებისკენ, მაშინ როდესაც რუსეთსა და თურქეთს უნიკალური და რთული ურთიერთობა გააჩნიათ ევროკავშირთან, - ამის შესახებ „ჰერითაჯის“ ფონდის მკვლევარი ლუკ კოფი, გამოცემა mei.edu-ში გამოქვეყნებულ სტატიაში წერს.

 

როგორც ავტორი აღნიშნავს, ევროკავშირის დაინტერესება შავი ზღვის რეგიონით ძირითადად ეფუძნება იმ ფაქტს, რომ მისი ორი წევრი სახელმწიფო - რუმინეთი და ბულგარეთი - დაკავშირებულნი არიან ამ აკვატორიასთან. თუმცა, ორგანიზაცია ეკონომიკურად და პოლიტიკურიად შავი ზღვის მოსაზღვრე არაწევრ სახელმწიფოებთანაც არის მჭიდროდ დაკავშირებული.

 

„შავი ზღვა მრავალი მიზეზის გამოა მნიშვნელოვანი რეგიონი ევროკავშირისთვის და ეს მიზეზები მოიცავს ეკონომიკურ, უსაფრთხოების, ენერგეტიკულ და სატრანსპორტო ფაქტორებს. შავი ზღვის ფსკერზე ასობით მილის სიგრძის მილსადენები და ოპტიკურ-ბოჭკოვანი კაბელებია გადებული. მსხვილი ევროპული პორტები რეგიონის ეკონომიკური საქმიანობის მნიშვნელოვან წყაროდ გვევლინება. შავ ზღვაზე არსებული უმსხვილესი პორტი - კონსტანცა - რუმინეთშია. მდინარე დუნაის სათავე, რომელიც საუკუნეების განმავლობაში ცენტრალური და აღმოსავლეთ ევროპის საკვანძო ეკონომიკური და სავაჭრო არტერიის ფუნქციას ასრულებდა, შავი ზღვის აკვატორიაში მდებარეობს. შავი ზღვა ასევე ევროპისა და აზიის მნიშვნელოვანი დამაკავშრებელი კვანძია. მაშინ, როდესაც ორივე კონტინენტი ცდილობს ერთმანეთთან უფრო მჭიდრო ეკონომიკური და სავაჭრო კავშრების დამყარებას, შავი ზღვის რეგიონი იმაზე უფრო კრიტიკულ მნიშვნელობას იძენს, ვიდრე ოდესმე ჰქონია“, - აცხადებს ლუკ კოფი.

გამოვთქვამთ მზადყოფნას, ყველა ის რესურსი, რაც საქართველოს აქვს თავისი მოქალაქისთვის, თანაბრად გავუნაწილოთ ჩვენს მოქალაქეებს ოკუპაციის ხაზის მიღმა, - ამის შესახებ პრემიერ-მინისტრმა გიორგი გახარიამ ბრიფინგზე განაცხადა, რითაც უპასუხა ჟურნალისტების კითხვას, რას სთავაზობს ხელისუფლება ოკუპირებულ ტერიტორიებზე მცხოვრებლებს.

 

მისი თქმით, ხელისუფლება ყველაფერს აკეთებს იმისთვის, რომ ოკუპირებულ ტერტორიებზე კონკრეტული ნაბიჯების გადადგმა მოხერხდეს.

 

„ოკუპირებული ტერიტორიების მიმართულებით ყოველთვის გამოვთქვამდით და დღესაც გამოვთქვამთ მზადყოფნას, ყველა ის რესურსი, რაც საქართველოს აქვს თავისი მოქალაქისთვის, თანაბრად გავუნაწილოთ ჩვენს მოქალაქეებს ოკუპაციის ხაზის მიღმა. ჩვენ ამ მზაობას გამოვთქვამთ დღესაც. მაქსიმალურად ვაკეთებთ ყველაფერს იმისთვის, რომ ჩვენს საერთაშორისო პარტნიორებთან ერთად, არამხოლოდ ეს მესიჯი მივიტანოთ, რამედ კონკრეტული ნაბიჯების გადადგმის შესაძლებლობა გვქონდეს. სამწუხაროდ, ხშირად არ გამოგვდის ეს, თუმცა გარკვეული შედეგები გვაქვს,“ - განაცხადა გახარიამ.

დანარჩენი მსოფლიოს მსგავსად, ახალი კორონავირუსი ალბათ მთელ შავი ზღვისპირეთისთვისაც დროის ძალიან მოკლე პერიოდში იქნება გამანადგურებელი. ამის შესახებ Middle East Institute-ის სტატიაშია ნათქვამი, რომელიც რეგიონზე კორონავირუსის გავლენებს ეხება.

 

სტატიის ავტორის, რუმინეთის ენერგეტიკული ცენტრის, შავი ზღვის უსაფრთხოების პროგრამის კოორდინატორის, ჯორჯ ვისანი სტატიაში აღნიშნავს, რომ კორონა ვირუსით გამოწვეულმა კრიზისმა, შესაძლოა, დიდი გავლენა მოახდინოს პოლიტიკურ პროცესებზე, ასევე, მოხდება ეკონომიკური ვარდნაც.

 

"როგორც დანარჩენ მსოფლიოში, ისე COVID-19 ალბათ ძალიან მოკლე დროში იქნება გამანადგურებელი შავი ზღვის რეგიონისთვის. თუ გავითვალისწინებთ, რომ პროგნოზირებულია აპრილში ან მაისში ეპიდაფეთქების პიკური ნიშნული, ასევე, როგორც ზოგიერთი ექსპერტი პროგნოზირებს, რომ 2 წლის განმავლობაში გაგრძელდება და მთელი მსოფლიოს 60-70 პროცენტს გადაედება, რთულია იმის წარმოდგენა, თუ რა შესაძლო შედეგები იქონიოს ვირუსმა ამ რეგიონზე.

 

ეპიდაფეთქებამდე შავი ზღვის რეგიონი უკვე მართავდა რამდენიმე სამხედრო და დიპლომატიურ კრიზისს. რუსეთი და უკრაინა ერთმანეთთან ეომებიან, თურქეთი და რუსეთი მონაწილეობენ სირიაში სამხედრო ინტერვეციებს ახორციელებენ და მიუხედავად იმისა, რომ ამ ორ ქვეყანა აქვთ თანამშრომლობის ხანგრძლივი ისტორია, არსებულ ვითარებაზე განსხვავებული მოსაზრებები გააჩნიათ.

 

რუსეთის მიერ წარმოებულმა ომა უკრაინაში და ყირიმის ანექსიამ, გააძლიერა დიპლომატიური დაძაბულობა NATO-ს წევრ ქვეყნებთან: რუმინეთთან, ბულგარეთთან და თურქეთთან. ამასობაში, თურქეთი მოლაპარაკებებს აწარმოებს ევროკავშირთან დაპირებული ფინანსური დახმარების გაწევის შესახებ, ეს კი ევროპაში მიმდინარე ლტოლვილთა კრიზისის ფონზე ხდება“, - წერს ჯორჯ ვისანი

 

მისივე განცხადებით, როდესაც COVID-19 კრიზისმა მთლიანი ევროპა მოიცვა, რუმინეთი NATO-ს და ევროკავშირის ყველაზე დაუცველი წევრია.

 

,,როდესაც COVID-19 კრიზისმა მთლიანი ევროპა მოიცავს, რუმინეთი NATO-ს და ევროკავშირის ყველაზე დაუცველი წევრია. ეს დაუცველობა ორ მთავარ დონეზე იკვეთება.

 

1.  ქვეყნის ჯანდაცვის სისტემის ცუდი მდგომარეობა.

 

2.  ევროპაში რუმინეთის დიდი დიასპორავმცხოვრებს, ძირითადად ვირუსით ყველაზე მეტად დაზარალებულ ქვეყნებში: იტალიისა და ესპანეთიში.

 

ყველა ქვეყანა მგრძნობიარეა, რომ მოკლე დროში კორონავვირუსი გადაიტანოს თავისი ჯანდაცვის სისტემით, მაგრამ რუმინეთი ამ კუთხით განსაკუთრებულად დაუცველია.

 

ბუქარესტი მშპ-ის დაახლოებით 5% -ს გამოყოფს თავის ჯანდაცვის სისტემისთვის. ეს, ევროკავშირის საშუალო მაჩვენებელთნ (9,8%) შედარებით ან ბულგარეთთან, ქვეყანასთან, რომელსაც ნაკლები ხალხი ცხოვრობს და უფრო მცირე ეკონომიკა აქვს, ჯანდაცვის სიტემისთვის, სახელმწიფო ბიუჯეტიდან მშპ-დან წილობრივად 8,2% გამოყოფს.

 

თუმცა, სასიხარულოა იმის ხილვა, რომ რუმინეთის მთავრობა მისი რესურსების დიდ ნაწილს გამოჰყოფს პაციენტების უცაბედი მოზღვავებისგან ჯანდაცვის სისტემის დასაცავად.

 

ევროპაში მცხოვრები რუმინული დიდი დიასპორა, მთავრობისთვის განსაკუთრებული გამოწვევას წარმოადგენს. იტალიაში 1,2 მილიონი რუმინელი ცხოვრობს - ეს უდიდესი თემია დასავლეთ ევროპაში, ესპანეთში ამჟამად 580,000 რუმინელი ცხოვრობს.

 

უპრეცედენტო იყო, პრეზიდენტ კლაუს იოჰანისის მიმართვა საზღვარგარეთ მცხოვრებ რუმინელი ხალხისადმი, რადგან მაინ რუმინელებს მოუწოდა, რომ სააღდგომო დღესასწაულზე ქვეყანაში არ დაბრუნებულიყვნენ მათ ასევე ურჩია რომ სახლში დაბრუნებულიყვნენ მხოლოდ უკიდურეს შემთხვევაში, რომლის შემდეგ მათ სავარაუდოდ იზოლაციაში ან კარანტინში მოუწევთ დარჩენა.

 

რთულია COVID-19– ის გავლენის დადგენა რუმინულ საზოგადოებაზე. სავარაუდოდ, ეკონომიკური რეცესიაა მოსალოდნელი, რომლის მასშტაბის შეფასება რთულია.

 

სამხედრო დანიშნულების ხარჯები მეორე პლანზე გადაიწევს, ხოლო ეკონომიკურ და სოციალურ პრიორიტეტებს მეტი ყურადღება დაეთმობა. 2008 წლის გლობალური ეკონომიკური კრიზისის მსგავსად, ეკონომიკურმა ვარდნამ, შესაძლოა პოლიტიკური კრიზისივ ამოიწვიოს. ამ პანდემიის დაწყებამდე იყო ვადამდელი არჩევნების მოთხოვნა. თუმცა ქვეყანა, ამ კრიზისმა მოკლევადიან პერიოდში პოლიტიკურად დააცხრო, თუმცა რუმინეთი ჯერ შორსაა პოლიტიკური კონსენსუსის მიღწევისგან.

 

კიდევ ერთი ქვეყანა, რომელსაც პოლიტიკური რეაქცია ელოდება, არის თურქეთი. რომელსაც ამ სტატიის დაწერამდე COVID-19-ით დაინფიცირებული 13 000 – ზე მეტი დადასტურებული შემთხვევა ჰყავს. თურქეთი განაგრძობს, მთელს მსოფლიოში ლტოლვილთა ყველაზე დიდ რაოდენობის მიღებას, რომელთა რიცხვი დაახლოებით 4,1 მილიონია, მათ შორის 3.7 მილიონი სირიელია. ამ პანდემიის დროს ლტოლვილთა კრიზისი ალბათ კიდევ უფრო გამწვავდება.

 

 

როდესაც ევროპაში ინფიცირების ტემპი მატულობს, პრეზიდენტ რეჯეპ ტაიპ ერდოღანის ლიდერობას და კრიზისის მოგვარების შესაძლებლობას დიდ გამოცდა ელის.

 

ეს ხდება ევროკავშირთან მზარდი დაძაბულობის პერიოდში, მას შემდეგ, რაც მან მიიღო გადაწყვეტილება საბერძნეთან თურქეთის საზღვრის გახსნის და იქ ლტოლვილთა თავმოყრის ხელშეწყობა.

 

თუ პრეზიდენტი სიტუაციას კონტროლს დაკარგავს, ან მისი რეაგირება არ იქნება ადეკვატური, ისედაც ძლიერი ნაციონალისტური რეაქცია ლტოლვილთა წინააღმდეგ შესაძლოა კიდევ უფრო გაამწვავოს.

 

ეს მრავალი მიზეზის გამო შეიძლება მოხდეს და მათ შორის ცენტრალურ ადგილას მოიაზრება თურქეთის ჯანდაცვის სისტემა, რომელზეც დატვირთვა ბევრად მომატებული იქნება, რადგან მას ამჟამად ინფიცირების მზარდ მაჩვენებლებთან გამკლავება უწევს და პაციენტებს შორის ლტოლვილებიც მოიაზრებიან“, - წერს ავტორი

 

რაც შეეხება საქარტველოს, საქართველოს, სტატის ავტორი ჯორკ ვისანი წერს, რომ ინფიცირების მაჩვენებელი ქვეყანაში ჯერ კიდევ დაბალია

 

,,ინფიცირების მაჩვენებლები საქართველოში ჯერ კიდევ დაბალია, ამ სტატიის დაწერამდე ქვეყანაში COVID-19-ით ინფიცირების 115 დადასტურებული შემთხვევაა.

 

ჯანდაცვის მსოფლიო ორგანიზაციამ, ქვეყნის ოფიციალური პირებს აქებს, ვირუსის დასამარცხებლად გადადგმული სწრაფი ნაბიჯების გამო.

 

სიფრთხილის გამოჩენის მიზნით, თბილისმა აუკრძალა ყველა უცხოელს ქვეყანაში შესვლა და მაღალი რისკის მქონე ქვეყნებიდან დროებით შეაჩერა ფრენები. მიუხედავად იმისა, რომ მოგზაურობის აკრძალვები გახდა კრიზისის სტანდარტული რეაგირების მექანიზმი მსოფლიოს ქვეყნებისთვის, ეს მნიშვნელოვან გავლენას მოახდენს საქართველოზე, რადგან ის დიდად არის დამოკიდებული ტურიზმზე და ამ სექტორიდან ეროვნული ეკონომიკის ხელშეწყობაზე.

 

განსაკუთრებით დაუცველია რუსეთის მიერ მხარდაჭერილი სამხრეთ ოსეთისა და აფხაზეთის სეპარატისტული ტერიტორიები, სადაც ჯანდაცვის სისტემები შესაძლოა გრძელვადიანი პანდემიის დროს დასუსტდდეს.

 

ამ ტერიტორიების არაღიარებული პოლიტიკური სტატუსის გამო, საერთაშორისო დახმარების გაწევა შეზღუდულია. საერთაშორისო პარტნიორებმა ოკუპირებულ აფხაზეთს სამედიცინო მარაგი მიაწოდეს, მაგრამ საქართველოს მთავრობის მხრიდან ამ რეგიონების დახმარების შესაძლებლობა გართულებულია წლების განმავლობაში მკაცრად შეზღუდული კავშირის და რუსული აგრესიის შედეგად.

 

საბედნიეროდ, ამან ხელი არ შეუშალა რუხის გენერალური საავადმყოფოს გახსნას აფხაზეთის გამყოფი ხაზიდან რამდენიმე კილომეტრის მანძილზე. არც საქართველოს პრემიერ-მინისტრ გიორგი გახარიასთვის შეუშლია ხელი ბოლოდროინდელი ოფიციალური განცხადებისას, როდესაც ბრძანა „ყველაფერს გავაკეთებთ გამყოფი ხაზის ორივე მხარეს ჩვენი მოქალაქეების ჯანმრთელობის დასაცავად.” საერთაშორისო თანამეგობრობა რეგიონში რუსეთის ჩართულობას უნდა დააკვირდეს, რადგან ის კრიზისს მართავს საკუთარი საზღვრების შიგნით“, - წერს ჯორჯ ვისანი.

 

სტატიაში, ასევე საუბარია უკრაინაზეც, ავტორი საუბრობს, რომ სამხრეთ ოსეთის და აფხაზეთის მსგავსად, აღმოსავლეთ უკრაინაც მსგავსი გამოწვევების წინაშე იმყოფება,

 

,,სამხრეთ ოსეთის და და აფხაზეთის მსგავსად, აღმოსავლეთ უკრაინაც მსგავსი გამოწვევების წინაშე დგას.

 

ძნელია შეაფასოს პანდემიის გავლენა რეგიონში მიმდინარე კონფლიქტზე. ერთ-ერთი შესაძლო სცენარი გულისხმობს, დომბასთან საომარი მოქმედებების გააქტიურებას, სწორედ აქ იმიჯნება უკრაინის სამხედრო ძალები და პრო-რუსული აჯანყებულები.

 

ვიდრე პანდემია  პიკურ ნიშნულს არ მიუღწევია, ორივე მხარეს შეუძლია პოზიციების კონსოლიდაცია ან შესაძლოა გაფართოება, სანამ სამხედრო მოქმედებებს ინფექციით არ შეეშლება ხელი.

 

კიდევ ერთი სცენარი შეიძლება იყოს, სამხედრო ოპერაციების შენელება, რადგან კიევი, მოსკოვი და მეამბოხე ხელმძღვანელობა კონცენტრირებულნი არიან პანდემიის ზიანის შემცირებაზე საკუთარი საზოგადოებაში.

 

ორივე შემთხვევაში, აღმოსავლეთ უკრაინის კონფლიქტის ზონაში სამოქალაქო და სამხედრო პირები შავი ზღვის რეგიონის ყველაზე დაუცველი ჯგუფია. მოსკოვს, საერთაშორისო საზოგადოებამ უნდა შეახსენოს თავისი პასუხისმგებლობა ყირიმსა და ანექსირებულ ტერიტორიებზე მცხოვრები მოსახლეობის კეთილდღეობისთვის.

 

COVID-19 მოკლევადიანი და საშუალო-ვადიან პერიოდში იქნება შავი ზღვის ბედის განმსაზღვრელი კრიზისი და მისი მნიშვნელობა უფრო მეტი იქნება, ვიდრე ბოლო წლების განმავლობაში რეგიონში მიმდინარე პოლიტიკურ და სამხედრო კრიზისებს ჰქონდათ.

 

რეგიონის გამძლეობას ისეთი გამოცდა ჩაუტარდება, რომელიც აქამდე არასოდეს განუცდია და მისი პოლიტიკური და ეკონომიკური ეფექტი სავარაუდოდ იმაზე დიდ ხანს გასტანს, ვიდრე თავად პანდემია“, - წერს სტატიის ავტორი, შავი ზღვის უსაფრთხოების პროგრამის კორდინატორი ჯორჯ ვისანი.

„ევროკავშირის მიდგომა შავი ზღვის რეგიონში უკანონოდ ოკუპირებული ტერიტორიებისადმი ორგანიზაციის შიგნით აზრთა სხვაობის წყაროდ იქცა, - ამის შესახებ „ჰერითაჯის“ ფონდის მკვლევარი ლუკ კოფი გამოცემა mei.edu-ში გამოქვეყნებულ სტატიაში წერს.

 

მისი თქმით, შავი ზღვის რეგიონისადმი ევროკავშირის გამოკვეთილ ყურადღებას ორი ძირითადი საკითხი განაპირობებს. პირველი - უსაფრთხოება და რუსეთის მიერ რეგიონის უკანონო ოკუპაცია და მეორე - „სამი ზღვის ინიციატივა“.

 

პირველ საკითხზე საუბრისას ლუკ კოფი რუსეთის მიერ აფხაზეთისა და ყირიმის ნახევარკუნძულის ოკუპაციაზე ამახვილებს ყურადღებას.

 

„2008 წლიდან რუსეთს შავ ზღვის სანაპიროზე მყოფი საქართველოს აფხაზეთის რეგიონი აქვს უკანონოდ ოკუპირებული. 2014 წლიდან მან მოახდინა ასევე უკრაინის ყირიმის ნახევარკუნძულის ოკუპაცია, რომელიც შავი ზღვის გულში მდებარეობს. ჯამში, რუსეთს დაახლოებით 13 000 კვადრატულ მილზე გადაჭიმული ტერიტორია აქვს ოკუპირებული, ეს კი მერილენდის შტატის ოდენა სივრცეა. ყირიმის შემთხვევაში, რუსეთმა უკანონოდ მოახდინა ტერიტორიის ანექსია და მას რუსეთის ფედერაციის ნაწილად მიიჩნევს. რუსეთს 2008 წლიდან აქვს აღიარებული აფხაზეთის დამოუკიდებლობა და სუვერენიტეტი. იგივე მხოლოდ სირიამ, ნიკარაგუამ, ვენესუელამ და ნაურუმ გააკეთა“ - წერს ლუკ კოფი.

 

„სამწუხაროდ, აფხაზეთისადმი არაღიარების პოლიტიკის გარდა ევროკავშირი ბევრს ვერაფერს აკეთებს ადგილზე სიტუაციის შესაცვლელად. ყირიმის კრიზისის პასუხად ბრიუსელმა შეძლო რუსეთის წინააღმდეგ ეკონომიკური სანქციებისთვის მხარდაჭერა შეენარჩუნებინა, თუმცა ეს პოზიცია ევროკავშირის ზოგიერთ სახელმწიფოში სანქციების მოხსნისკენ იხრება“, - ამბობს სტატიის ავტორი.

 

რაც შეეხება მეორე საკითხს ლუკ კოფის თქმით, „სამი ზღვის ინიციატივა“ 2016 წელს ჩამოყალიბდა და მის მთავარ მიზეზს წარმოადგენს ადრიატიკის, ბალტიისა და შავი ზღვის მოსაზღვრე ევროკავშირის წევრ სახელმწიფოებს შორის ვაჭრობის გაძლიერება და თანამშრომლობა ინფრასტრუქტურის, ენერგეტიკისა და პოლიტიკურ საკითხებზე.

 

„ინფრასტრუქტურულად, რეგიონი დასავლეთ ევროპას ჩამორჩება. ამასთანავე, ცივი ომის მემკვიდრეობა და საბჭოთა დომინაციის მქონე „ვარშავის პაქტი“ გულისხმობს აღმოსავლეთიდან დასავლეთისკენ მიმართულ ინფრასტრუქტურას, რაც ხელს უშლის უფრო მასშტაბურ რეგიონალურ ურთიერთ-დაკავშირებადობას. სწორედ ამიტომ არის „სამი ზღვის ინიციატივა“ აქცენტირებული ჩრდილო-სამხრეთის დაკავშირებადობის განვითარებაზე, რაც მოიცავს მილსადენებს, სახმელეთო და სარკინიგზო გზებს, ელ. ენერგიის გადამცემ ხაზებს. ყოველივე ეს სავარაუდოდ გამოიწვევს ეკონომიკურ ზრდას, კეთილდღეობასა და უსაფრთხოებას. სწორი გარემოებების არსებობისას, აღმოსავლეთ ევროპის ეს ჩრდილო-სამხრეთის დერეფანი შეიძლება ერთ მშვენიერ დღეს ევროპის ხერხემალიც კი გახდეს“, - წერს ლუკ კოფი.

 

მისი თქმით, „სამი ზღვის ინიციატივაში“ ამჟამად მხოლოდ ევროკავშირის წევრი სახელმწიფოები არიან გაერთიანებულნი, თუმცა ეს საბოლოო ჯამში უნდა შეიცვალოს. მისივე განცხადებით, ამერიკის შეერთებული შტატების ამჟამინდელი ადმინისტრაცია „სამი ზღვის ინიციატივაში“ ძლიერ მხარდამჭერად გვევლინება.

 

„წარმოუდგენელია, რომ ცენტრალურმა და აღმოსავლეთ ევროპამ შეძლონ ურთიერთ-დაკავშირებადობის გაუმჯობესება შავი ზღვის ისეთი მოსაზღვრე ქვეყნების მონაწილეობის გარეშე, როგორიც საქართველო და უკრაინაა. ეს განსაკუთრებით აქტუალურია შავ ზღვაზე გამავალი პროექტების განხილვისას. შეერთებული შტატების ამჟამინდელი ადმინისტრაცია ძლიერ მხარდამჭერად გვევლინება „სამი ზღვის ინიციატივაში“. 2017 წელს პრეზიდენტი დონალდ ტრამპი გახდა პირველი აშშ პრეზიდენტი, რომელიც მის სხდომას დაესწრო. ახლახან, მიუნხენის უსაფრთხოების კონფერენციაზე, აშშ სახელმწიფო მდივანმა მაიკ პომპეომ გამოაცხადა, რომ ამერიკა 1 მილიარდი დოლარის გამოყოფას აპირებს სამი ზღვის საინვესტიციო ფონდისთვის. ევროკავშირმა სწორედ ახლა უნდა გამოიჩინოს თავი. „სამი ზღვის ინიციატივის“ ადრეულ პერიოდში, ბრიუსელი ნაკლები ინიციატივიანობით ხასიათდებოდა ამ იდეის მიმართ, რადგან ევროკავშირი ზოგადად ეწინააღმდეგება კონტინენტზე რეგიონულ დაჯგუფებებს, რომლებნიც მისი ინსტიტუციონალური ჩარჩო სისტემის გარეთ იმართება. თუმცა, ევროკავშირმა ახლახან მეტი მხარდაჭერა გამოიჩინა ინიციატივისადმი და ბრიუსელმა - აშშ ფინანსურ მონაწილეობას თუ არ გადააჭარბებს - ამერიკულის ტოლფასი შენატანი მაინც უნდა გაიღოს“, - წერს ლუკ კოფი.

საქართველოს პრეზიდენტმა, ქვეყნის მთელ ტერიტორიაზე საგანგებო მდგომარეობა ოფიციალურად გამოაცხადა. შესაბამისი განცხადება სალომე ზურაბიშვილმა რამდენიმე წუთის წინ, საგანგებო ბრიფინგზე გააკეთა.

 

„ვიღებ გადაწყვეტილებას და ვაცხადებ საგანგებო მდგომარეობას საქართველოს მთელ ტერიტორიაზე. ეს გადაწყვეტილება ძალაში შედის გამოცხადებისთანავე“, - აღნიშნა პრეზიდენტმა.

 

საგანგებო მდგომარეობა 21 აპრილამდე შენარჩუნდება.

 

„ამ ახალ ბრძოლას სჭირდება ახალი იარაღი, ამიტომ ახალი კორონავირუსის მასობრივი გავრცელებისა და მზარდი გამოწვევიდან გამომდინარე, ჯანმრთელობის საერთაშორისო ორგანიზაციის მიერ პანდემიისათვის გამოცხადებული მზაობის გათვალისწინებით და იმისათვის, რომ სახელმწიფომ შეძლოს საზოგადოების წინაშე თავისი კონსტიტუციური ვალდებულების შესრულება, ქვეყნის მოსახლეობის სიცოცხლის და ჯანმრთელობის დაცვა, მოსალოდნელი საფრთხის შემცირება, პრემიერ-მინისტრის წარდგინების საფუძველზე და კონსტიტუციის 71-ე მუხლის თანახმად, ვიღებ გადაწყვეტილებას და ვაცხადებ საგანგებო მდგომარეობას საქართველოს მთელ ტერიტორიაზე ეს გადაწყვეტილება ძალაში შედის გამოცხადებისთანვე. ასევე, საქართველოს პრემიერ-მინისტრის წარდგინების საფუძველზე, კონსტიტუციის 71-ე მუხლისა და საგანგებო მდგომარეობის შესახებ მე-2 მუხლის თანახმად, გამოვცემ დეკრეტს, რომლის შესაბამისად საქართველოს ტერიტორიაზე საგანგებო მდგომარეობის მოქმედების ვადით შეიზღუდება საქართველოს კონსტუტიციით განსაზღვრული მთელი რიგი უფლებები, მათ შორის: გადაადგილებისა და მიმოსვლის, საკუთრების, შეკრებისა და თავშეყრის უფლებები; საჯარო სერვისების მიწოდების შესაძლებლობა.ამ დეკრეტით გათვალისწინებულია საგანგებო რეჟიმის დარღვევის ადმინისტრაციული და სისხლის სამართლის პასუხისმგებლობის სანქციები", - განაცხადა პრეზიდენტმა.

 

პრეზიდენტს საგანგებო მდგომარეობის გამოცხადების წინადადებით მთავრობამ მიმართა, რაც ახალ კორონავირუსთან დაკავშირებით შექმნილ ვითარებას უკავშირდება.

სახალხო დამცველი 20-21 ივნისის აქციის დარბევის საქმეზე შუალედურ ანგარიშს აქვეყნებს და 2020 წლის თებერვლის მდგომარეობით მიმდინარე გამოძიების პროცესს მიმოიხილავს. შსს-ს სამინისტროს ცალკეული თანამშრომლების მიერ ძალადობით სამსახურებრივი უფლებამოსილების გადამეტების ფაქტზე სახალხო დამცველს საგამონაკლისო წესით საქმის მასალების გაცნობის უფლება აქვს.

 

ომბუდსმენის ანგარიშის მიხედვით, გამოძიების პროცესში გამოიკითხა 625 პირი, მათ შორის - აქციის მონაწილეები, ჟურნალისტები, კლინიკების ადმინისტრაციის წარმომადგენლები და სამართალდამცავები. შს მინისტრი, მინისტრის მოადგილეები, სამმართველოების უფროსები, რიგითი პოლიციელები.

 

როგორც სახალხო დამცველის ანგარიშში წერია, მაშინდელი შს მინისტრის გიორგი გახარიას და მისი მოადგილეების - კახაბერ საბანაძის და ვლადიმერ ბორცვაძის ჩვენებების თანახმად, ცრემლსადენი გაზის ჭურვებისა და წყლის ჭავლის გამოყენება მათი ბრძანებით მოხდა, "ხოლო რეზინის ტყვიების გამოყენებაზე ბრძანება არ გაუციათ". ანგარიშის თანახმად, რაციების ჩანაწერითაც დასტურდება, რომ შს მინისტრს აქციის დაშლის პერიოდში რეზინის ტყვიების გამოყენების ნებართვა არ გაუცია. თუმცა, სახალხო დამცველის ცნობით, ომბუდსმენის რეკომენდაცია, რაციების ჩანაწერების ექსპერტიზის შესახებ, პროკურატურამ არ შეასრულა.

 

"რაციების ჩანაწერების მიხედვით, შინაგან საქმეთა მინისტრმა 20 ივნისის 23:36 წუთზე უბრძანა მის მოადგილეებსა და სხვა დაქვემდებარებულ პირებს (მათ შორის, გდდ-ს დირექტორს), რომ აქციის დაშლისას გამოყენებული არ ყოფილიყო რეზინის ტყვიები. ამის საპირისპიროდ, ტელეკომპანიების მიერ გადაღებული კადრები უთითებს, რომ რეზინის ტყვიების გასროლა მალევე, 00:00 საათის დადგომისას დაიწყო. მიუხედავად ამისა, 21 ივნისის 00:16 წუთზე გდდ-ს დირექტორმა ხელმძღვანელობას მოახსენა, რომ თოფებს არ იყენებენ. რაციის ჩანაწერების მიხედვით, რეზინის ტყვიების არგამოყენებასთან დაკავშირებით ბრძანება გამეორდა 00:36 საათზეც, რომელიც კვლავ არ შესრულებულა. 02:34 საათზე გდდ-ს დირექტორმა რეზინის ტყვიების გასასროლად დამატებითი ნებართვა ითხოვა. აღნიშნულ მოთხოვნაზე კურატორი ხელმძღვანელისგან - კახაბერ საბანაძისგან - უარი მიიღო, რომლის მიღებაც დაადასტურა. აღნიშნულის მიუხედავად, ტელეკომპანიების ჩანაწერიდან იკვეთება, რომ მალევე კვლავ გაგრძელდა რეზინის ტყვიების ხშირი სროლა" - წერია ანგარიშში.

 

რაციის ჩანაწერების მიუხედავად, რეზინის ტყვიების გამოყენებაზე ბრძანების გაცემას უარყოფს განსაკუთრებულ დავალებათა დეპარტამენტის ყოფილი უფროსი გიორგი ყაყიჩაშვილიც, რომლის მიმართაც სახალხო დამცველი სისხლის სამართლებრივი დევნის დაწყებას ითხოვს.

 

"მისი სამართლებრივი ვალდებულება იყო, აღეკვეთა მის უშუალო დაქვემდებარებაში მყოფი თანამშრომლების კანონსაწინააღმდეგო ქმედებები. ასევე, საქმეში ამ ეტაპისთვის მოპოვებული მასალებით დასტურდება, რომ მას რამდენჯერმე ჰქონდა მიღებული პირდაპირი ბრძანება, არ გამოეყენებინა რეზინის ტყვიები" - წერია ანგარიშში.

 

ომბუდსმენის ცნობით, გამოძიების ფარგლებში გამოკითხეს განსაკუთრებულ დავალებათა დეპარტამენტის მეთოფეები - თანამშრომლები, რომლებიც 20-21 ივნისს ცრემლსადენი გაზის ან/და რეზინის ტყვიებს ისროდნენ მომიტინგეების დაშლის მიზნით. მათი განმარტებით, ცრემლსადენი აირის ჭურვების გასროლაზე ბრძანება მიიღეს, ხოლო არალეტალური ჭურვები გამოიყენეს მხოლოდ საკუთარი შეხედულების მიხედვით, ხელმძღვანელობის მიერ გაცემული ბრძანების გარეშე. თანამშრომლები უთითებენ, რომ არალეტალურ იარაღს იყენებდნენ სიტუაციის მიხედვით, რადგან თავიდანვე ჰქონდათ მიღებული ზოგადი ნებართვა, რომ მზად ყოფილიყვნენ ყველა სიტუაციისთვის.

 

"გარდა ამისა, მათ მიუთითეს, რომ არალეტალური ჭურვების გამოყენების დროს მათი მეთაურებიც იქვე იყვნენ, თუმცა, მათთვის არ მიუციათ ბრძანება, შეეწყვიტათ რეზინის ტყვიების გამოყენება" - წერია ანგარიშში.

 

გამოკითხული სამმართველოების უფროსების თქმით კი, რაციით გავრცელდა განსაკუთრებულ დავალებათა დეპარტამენტის უფროსის ბრძანება, მეთოფეებს აეღოთ აღჭურვილობა, მათ შორის, თოფებიც. გაზის გამოყენების შესახებ ბრძანება გასცა დეპარტამენტის დირექტორმა, ხოლო რეზინის ტყვიების გამოყენების ბრძანება გაცემული არ ყოფილა და თანამშრომლებმა ინდივიდუალურად გამოიყენეს სიტუაციის შესაბამისად.

 

სახალხო დამცველის შეფასებით, 2020 წლის თებერვლის მდგომარეობით:

 

 

1.  გამოძიება ორიენტირებულია მხოლოდ ინდივიდუალურ სამართალდამცავთა დანაშაულებრივი მოქმედებების იდენტიფიცირებაზე და მათი ინდივიდუალური როლის შეფასებაზეგამოძიება არ არის მიმართული 20-21 ივნისის ღამის მოვლენების სრულ სისტემურ სამართლებრივ ანალიზზე და შესაბამისად, ხელმძღვანელი პირების პასუხისმგებლობის ფარგლების დადგენაზე

 

2.  გამოძიება არ ცდილობს დაადგინოს/გამორიცხოს აქციის დაშლისას ადგილზე მყოფი პასუხისმგებელი თანამდებობის პირების უმოქმედობით ჩადენილი სავარაუდო დანაშაულის არსებობის ფაქტი

 

3.  გამოძიება არ არის კრიტიკული სამინისტროს ხელმძღვანელი პირების გამოკითხვისას - არ არის დათვალიერებული გამოთხოვილი ვიდეო ჩანაწერების დიდი ნაწილი (გარდა ცალკეული ეპიზოდებისა)

 

4.  არ არის მოპოვებული სამინისტროს საშუალო რგოლის თანამდებობის პირების რაციის ჩანაწერები

 

5.  არ არის დანიშნული და ჩატარებული სამინისტროს ხელმძღვანელი პირების რაციების ჩანაწერების ექსპერტიზა

 

6.  არ არის მოპოვებული სამინისტროს ხელმძღვანელი პირების, მეთოფეების სატელეფონო კომუნიკაციის ამსახველი ინფორმაცია.

 

2019 წლის 20 ივნისის ღამეს ანტისაოკუპაციო აქცია სპეცრაზმმა ძალადობრივად დაშალა. დაშავდა 160 ადამიანი, მათ შორის ორმა თვალი დაკარგა. მათ გარდა, კლინიკებში გადაიყვანეს 80 პოლიციელი. თვეების განმავლობაში, პარლამენტთან დემონსტრანტები ითხოვდნენ, აქციის ძალადობრივად დაშლაზე პასუხისმგებლობა შს მინისტრს, გიორგი გახარიას აეღო და თანამდებობა დაეტოვობინა. მმართველმა გუნდმა კი, გიორგი გახარიას პასუხისმგებლობა ვერ დაინახა და რამდენიმე თვეში პრემიერის პოსტზე დააწინაურა.

 

თავად გიორგი გახარიას ამბობდა, რომ ელოდებოდა გამოძიების დასრულებას და თანამდებობას იმ შემთხვევაში დატოვებდა, თუ 20-21 ივნისის აქციის დაშლის პროცესში "დიდი ოდენობით სისტემური გადაცდომა" დადგინდებოდა. გახარია ამბობდა, რომ ამ შემთხვევაში სამართლებრივ პასუხისმგებლობასაც აიღებდა.

შავი ზღვა ევროკავშირისთვის პროგნოზირებად მომავალში მნიშვნელოვან რეგიონად რჩება. სწორედ ამიტომ არის მნიშვნელოვანი უწყვეტი ევროპული გაერთიანება რუსეთის წინააღმდეგ სანქციების შენარჩუნების საკითხზე, რეგიონალური ეკონომიკური და ინფრასტრუქტურული პროექტების თემატიკასა და ისეთ მეგობრულ ქვეყნებთან ურთიერთობის განვითარებაზე, როგორიც საქართველო და უკრაინაა, - ამის შესახებ „ჰერითაჯის“ ფონდის მკვლევარი ლუკ კოფი გამოცემა mei.edu-ში გამოქვეყნებულ სტატიაში წერს.

 

მისი თქმით, ევროკავშირს ენერგეტიკის, ვაჭრობისა და გარემოსდაცვითი პოლიტიკის განსაზღვრის სფეროში გამოცდილება გააჩნია. სამხედრო სფეროში ასეთი კომპეტენცია მას არა აქვს, ამიტომ, შავი ზღვის რეგიონში მყარი უსაფრთხოების პოლიტიკის განსაზღვრისგან თავი ნამდვილად შორს უნდა დაიჭიროს.

 

„ამ რეგიონთან დაკავშირებული საზღვაო უსაფრთხოება და სამხედრო საკითხები საუკეთესო ვარიანტში ნატოს ან ცალკეულ წევრ სახელმწიფოებს უნდა მივანდოთ. მადლიერების გრძნობით აღვნიშნავთ, რომ ევროკავშირს ეს შეზღუდვა კარგად ესმის. „შავი ზღვის სინერგიის ინიციატივის“ სტრატეგიის ოფიციალური დოკუმენტი უსაფრთხოების საკითხებს ეხება, თუმცა ამ საკითხს მხოლოდ ერთ აბზაცი უკავია და ისიც ყირიმთან და ტერიტორიული მთლიანობის საკითხის მნიშვნელობასთან დაკავშირებით. შავი ზღვა ევროკავშირისთვის პროგნოზირებად მომავალში რჩება მნიშვნელოვან რეგიონად. სწორედ ამიტომ არის მნიშვნელოვანი უწყვეტი ევროპული გაერთიანება რუსეთის წინააღმდეგ სანქციების შენარჩუნების საკითხზე, რეგიონალური ეკონომიკური და ინფრასტრუქტურული პროექტების თემატიკასა და ისეთ მეგობრულ ქვეყნებთან ურთიერთობის განვითარებაზე, როგორიც საქართველო და უკრაინაა. საბოლოო ჯამში, თუ შავი ზღვა უსაფრთხო, დაცული და აყვავებული იქნება, ევროპაც იმავეს იქონიებს“, - ამბობს ლუკ კოფი.

პრემიერ-მინისტრ გიორგი გახარიას განცხადებით, მასობრივი ტესტირება სხვა ინსტრუმენტების გარეშე არაფრის მომტანი არ იქნება.

 

უწყებათაშორისი საბჭოს სხდომის შემდეგ გამართულ ბრიფინგზე პრემიერმა სწრაფი ტესტების შესახებ კომენტირებისას აღნიშნა, რომ სწრაფი ტესტი არაა პანაცეა. გახარიას თქმით, საქართველოს ჯანდაცვის სისტემის გამართულმა მუშაობამ მთავრობას საშუალება მისცა, რომ საგანგებო რეჟიმი არა ერთი თვის წინ, არამედ დღეს გამოეცხადებინა.

 

„სწრაფი ტესტი ესაა ეპიდემილიოგების მიერ არჩეული ერთ-ერთი ინსტრუმენტი, როგორც გამოვლენის საშუალება. ასეთი სწრაფი ტესტები საქართველოში უახლოეს პერიოდში იქნება, მაგრამ მინდა ყველას ავუხსნა ერთი რამ, სწრაფი ტესტი არ არის პანაცეა. სწრაფი ტესტი ეპიდემიასთან ბრძოლაში ძირითადი საშუალება არაა. ეს ერთ-ერთი ინსტრუმენტია, რომელსაც ჩვენი დაავადებათა კონტროლის ცენტრი დღესაც იყენებს. მინდა კიდევ ერთხელ ჯანდაცვის სამინისტროს, დაავადებათა კონტროლის ცენტრს და ჩვენს მედიკოსებს მადლობა გადავუხადო. დღეს ისინი ერთ-ერთი საუკეთესოები არიან მსოფლიოში. მთავარი აქ არის ეფექტურობა. მინდა გავამახვილო ყურადღება, რატომ გვქონდა საშუალება, რომ ეს ნაბიჯი დღეს გადაგვედგა და არა ერთი კვირის ან ერთი თვის უკან? სწორედ იმიტომ, რომ ეს ხალხი ძალზედ ეფექტურად, პროფესიონალურად ასრულებდა თავის საქმეს. სწორედ იმიტომ, რომ მათ შეძლეს ყველა გავრცელების გამოვლენა, კავშირების დადგენა და ეფექტურად ამ წრეების იზოლირება. მათი ძირითადი ინსტრუმენტი იყო კომპეტენცია, ეფექტურობა და პროფესიონალიზმი და არა მასობრივი შემოწმება რიაკის შემცველი მოქალაქეების. ერთი რამ უნდა ვიცოდეთ, მასობრივი ტესტირება სხვა ინსტრუმენტების გარეშე არაფრის მომტანი არ იქნება. მასობრივი ტესტირება ეფექტურია მაშინ, როდესაც სრულად მზად გვაქვს ჯანდაცვის სისტემა და სახლის პირობებში კონტროლის შესაძლებლობა. ეს ორი ძალიან მნიშვნელოვანი რამაა",-აღნიშნა გახარიამ.

 

მისი თქმით, არცერთ სახელმწიფოს, ბევრად ძლიერი ეკონომიკის მქონე ევროპულ სახელმწიფოსაც არ შეუძლია თავისი მოსახლეობის 10-15% ერთდროულად ჰოსპიტალურ რეჟიმში განკურნოს.

 

პრემიერის თქმით, მუშავდება სახლის პირობებში მკურნალობის ელექტრონული კონტროლის მექანიზმი.

 

"აქ უდიდეს მნიშვნელობას პირველადი მედიცინა იძენს და როგორ ხდება მკურნალობა სახლის პირობებში და ამ პირობებში თუ მოქალაქეს სოციალური პასუხისმგებლობა არ აქვს, კონტროლის ერთადერთი მექანიზმი რჩება ელექტრონული საშუალებები, რაც ასე თუ ისე, სწრაფ ტესტირებასთან ერთად მუშაობს და რის გეგმასაც ახლა ვადგენთ და უახლოეს პერიოდში იქნება",-აღნიშნა გახარიამ.

ვენესუელის დროებითი პრეზიდენტი ხუან გუაიდო ტვიტერის ოფიციალურ გვერდზე საქართველოს საგარეო საქმეთა მინისტრის განცხადებას ეხმაურება და მადლობას უხდის საქართველოს მტკიცე მხარდაჭერისათვის.

 

„ჩვენ შევქმენით თავისუფალი მსოფლიოს მიერ აღიარებული ალტერნატივა, რათა უზრუნველვყოთ ქვეყნის გარდაქმნა და შევებრძოლოთ პანდემიას ვენესუელაში. მადლობას ვუხდით საქართველოს, ეროვნული საგანგებო მთავრობის შექმნის იდეის მხარდაჭერისათვის. ჩვენ მარტო არ ვართ!“, - აცხადებს გუაიდო.

 

პირველ აპრილს საქართველოს საგარეო საქმეთა მინისტრი დავით ზალკალიანი მიესალმა ვენესუელის კრიზისიდან გამოსასვლელად აშშ-ის მხარის მიერ შემუშავებულ ახალ ინიციატივას.

 

„საქართველო მიესალმება ვენესუელის დემოკრატიული გარდაქმნისათვის აშშ-ის მიერ შემოთავაზებულ წინადადებას, რომელიც ითვალისწინებს თავისუფალი და სამართლიანი საპრეზიდენტო და საპარლამენტო არჩევნების ჩატარებას. საქართველო თანადგომას უცხადებს ვენესუელელ ხალხს და მტკიცედ უჭერს მხარს მის სწრაფვას დემოკრატიისაკენ", - წერს დავით ზალკალიანი ტვიტერის გვერდზე.

 

ვენესუელაში ჩატარებული საპრეზიდენტო არჩევნების შედეგების არაღიარების კვალდაკვალ, საქართველომ ვენესუელის პარლამენტის თავმჯდომარე და ოპოზიციის ლიდერი ხუან გუაიდო ქვეყნის დროებით პრეზიდენტად 2019 წლის 24 იანვარს აღიარა.

საქართველოს პრეზიდენტმა პარლამენტს ,,საგანგებო მდგომარეობის შესახებ“ ბრძანება და ,,საქართველოს მთელ ტერიტორიაზე საგანგებო მდგომარეობის გამოცხადებასთან დაკავშირებით გასატარებელ ღონისძიებათა შესახებ“დეკრეტი წარუდგინა.

 

სალომე ზურაბიშვილის თქმით, ბრძანების მოქმედების ვადა განისაზღვრა 2020 წლის 21 აპრილის ჩათვლით. ამ ბრძანებით საქართველოს საგარეო საქმეთა სამინისტროს დაევალა, საგანგებო მდგომარეობის გამოცხადების შესახებ დაუყოვნებლივ აცნობოს გაერთიანებული ერების ორგანიზაციის გენერალურ მდივანს.

 

„საგანგებო მდგომარეობის გამოცხადება შექმნილ მდგომარეობაში დროულ და გადაუდებელ საშუალებად მიგვაჩნია. ეპიდემიის მეორე ეტაპზე გადასვლის დროს, როცა მოსალოდნელია სიტუაციის დამძიმება, მკაცრი წესების შემოღება აუცილებელია. მათი აღსრულების ყველა ბერკეტი სახელმწიფომ უნდა აიღოს ხელში. საგანგებო მდგომარეობის გამოცხადება აუცილებელია იმისათვის, რომ მთავრობამ შეძლოს შექმნილი ვითარების ეფექტიანად მართვა და მის აუცილებელ ნაბიჯებს მიეცეს სამართლებრივი საფუძველი.

 

ყველა არსებული მაგალითიდან დგინდება, რომ რაც უფრო დროულია საგანგებო მდგომარეობის გამოცხადება, მით უფრო ეფექტიანია იგი. ყოველი დაგვიანებული დღე მის ეფექტიანობას ამცირებს. შეიძლება მიგაჩნდეთ, რომ 49 ინფიცირებული არ იმსახურებს ასეთ რადიკალურ მიდგომას. თუმცა, საგანგებო მდგომარეობის გამოცხადებას სწორედ მაშინ აქვს აზრი და შედეგი, ვიდრე შიდა გავრცელება დაიწყება და ეპიდემია მწვავე ფაზაში შევა. ეს აუცილებელია საზოგადოების საბრძოლო მზადყოფნაში გადასაყვანად“, - განაცხადა პრეზიდენტმა.

 

სალომე ზურაბიშვილის განმარტებით, სახელმწიფოს შემოაქვს მხოლოდ აუცილებელი, გარკვეული შეზღუდვები, თუმცა - არა ექსტრემალური.

 

„მაგალითისთვის: არ იზღუდება არც სიტყვის თავისუფლება, არც ძირითადი ინდივიდუალური უფლებები, არც მედიის თავისუფლება, არც პოლიტიკური უფლებები. საგანგებო მდგომარეობაში არ შედის კომენდანტის საათის გამოცხადება. არჩევნები ჩატარდება საგანგებო მდგომარეობის შეწყვეტიდან მხოლოდ 6 თვის თავზე, თუმცა, იმედია, შევძლებთ საგანგებო მდგომარეობის დასრულებას იმ ვადაში, რომ დაგეგმილი არჩევნების დრომ არ გადაიწიოს ან გადაიწიოს მინიმალურად.

 

საგანგებო მდგომარეობის ეფექტიანობა დამოკიდებულია მოქალაქეობრივ შეგნებაზე. მიუხედავად იმისა, რომ საგანგებო მდგომარეობისთვის დადგენილ იძულებით ზომებში არ შედის მოქალაქეებისთვის ადრე გაცემული რეკომენდაციები, ისინი კვლავ ძალაშია. პირიქით, ყველა ვალდებული ვართ, დავიცვათ ისეთი რეკომენდაციები, როგორიცაა: სახლში დარჩენა, სოციალური დისტანცირება, ჰიგიენის ნორმების მკაცრად დაცვა.

 

ამ რეკომენდაციების დაცვა არ ექვემდებარება აღსრულებას სამართალდამცველი ორგანოებისგან, მაგრამ მათი განუხრელად დაცვა ევალება ყველა მოქალაქეს. ისიც უნდა გვესმოდეს, რომ საგანგებო მდგომარეობა შეიძლება გადავიდეს ახალ საფეხურზე, თუკი, მოქალაქეთა გულგრილობიდან გამომდინარე, ამის აუცილებლობა გაჩნდება. აუცილებელია, ჩვენს საზოგადოებაში მოქალაქეობრივი პასუხისმგებლობა იყოს სამაგალითო და სახელმწიფოს არ დასჭირდეს დამატებით იძულებითი ნორმების შემოღება“, - განაცხადა პრეზიდენტმა.

 

21 მარტს საქართველოში საგანგებო მდგომარეობა ამოქმედდა. კორონავირუსი ქვეყანაში უკვე 49 ადამიანს დაუდასტურდა. მათგან ერთი ინფექციური კლინიკიდან უკვე გაეწერა. ვირუსით ინფიცირების პირველი შემთხვევა ქვეყანაში 2020 წლის 26 თებერვალს დადასტურდა. დაავადებული საქართველოს მოქალაქე ქვეყანაში აზერბაიჯანის გავლით ირანიდან შემოვიდა და კლინიკიდან უკვე გაეწერა.

პრემიერ-მინისტრი გიორგი გახარია დარწმუნებუბლია, რომ მთავრობას ეკლესიასთან კომუნიკაციაში სერიოზული პრობლემები არ შეექმნება.

 

ჟურნალისტების კითხვაზე, 19 აპრილს, აღდგომის დღესასწაულზე თუ როგორ იქნება ტაძრებში საგანგებო მდგომარეობით გათვალისწინებული პირობები გათვალისწინებული, გიორგი გახარიამ განაცხადა, რომ მთავრობის ვალდებულება მოქალაქეების ჯანმრთელობის დაცვაა და მისივე განმარტებით, ეკლესიის მიზანიც იგივეა.

 

„საქართველოს მთავრობას და ხელისუფლებას ვალდებულება აქვს იმის, რომ ადამიანების ჯანმრთელობაზე იზურონოს. მიუხედავად იმისა, რომ უდიდეს პატივს ვცემთ ჩვენ ტრადიციებს, ჩვენს რწმენას, ჩვენს ეკლესიას, ჩვენი უპირველესი ვალდებულება ჩვენი მოქლაქეების ჯანმრთელობა და სიცოცხლეა. ჩვენ ყველაფერს გავაკეთებთ იმისთვის, რომ ჩვენი მოქალაქეების ჯანმრთელობა და სიცოცხლე დავიცვათ და შევქმნათ ყველა პირობა, რომელიც მისცემს ჩვენს მოქალაქეებს მეტ-ნაკლებად უსაფრთხო გარემოში ცხოვრების შესაძლებლობას. დარწმუნებული ვარ, ჩვენი ეკლესიის მიზანიც არის იგივე, დარწმუნებული ვარ, ჩვენ ამ კომუნიკაციაში სერიოზული პრობლემები არ გვექნება“, - განაცხადა გახარიამ.

ევროკავშირი

არქივი

« « » » Апрель 2019
Пн вт ср чт пт сб вс
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

ამინდი

თბილისი

ბლოგერები

Global Press
ვალოდია ჯინჭარაძე
ბლოგერი
იხილეთ ბლოგი
Global Press
გიორგი გიორგაძე
ბლოგერი
იხილეთ ბლოგი
Global Press
მერაბ ცაავა
ბლოგერი
იხილეთ ბლოგი

ყველა ბლოგერი

ჟურნალისტური გამოძიება

გამოკითხვა

საქართველოში, პროსტიტუციის ლეგალიზაცია უნდა მოხდეს თუ არა?